KUBÍČKOVÁ, Helena and Markéta NOVOTNÁ. Historické památky ve venkovských oblastech - výzvy pro další rozvoj destinace (Historical monuments in the rural areas - challenges for further destination development). Online. In Ivica Linderová. 14. mezinárodní konference Aktuální problémy cestovního ruchu. Sborník z mezinárodní konference. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2019, p. 156-165. ISBN 978-80-88064-42-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Historické památky ve venkovských oblastech - výzvy pro další rozvoj destinace
Name (in English) Historical monuments in the rural areas - challenges for further destination development
Authors KUBÍČKOVÁ, Helena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Markéta NOVOTNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Jihlava, 14. mezinárodní konference Aktuální problémy cestovního ruchu. Sborník z mezinárodní konference. p. 156-165, 10 pp. 2019.
Publisher Vysoká škola polytechnická Jihlava
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50204 Business and management
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/19:00110272
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-88064-42-8
Keywords (in Czech) Cestovní ruch; marketingová strategie; udržitelnost; venkov; Vysočina
Keywords in English Countryside; Highlands; marketing strategy; sustainability; tourism
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavel Sedláček, učo 23217. Changed: 8/4/2020 21:20.
Abstract
Předložený příspěvek se zaměřuje na možnost využití historických památek ve venkovských oblastech. O tomto využití je pojednáno zejména v kontextu problematiky udržitelného rozvoje venkovských destinací a nutnosti reagovat na nové poptávkové trendy. Jako konkrétní příklad dobré praxe, demonstrující jeden z přístupů umožňujících zhodnocení potenciálu cestovního ruchu pro další rozvoj, je představeno využití zámku v obci Radešín, který je spravován organizací Balónový zámek s. r. o. Cílem článku je poukázat na to, jak lze vhodně zkombinovanými aktivitami sladit finanční cíle organizace s rozvojem daného regionu. Zpracování se odvíjí od teoretických poznatků získaných z rešerše relevantních odborných publikací. Zdrojem informací pro případovou studii jsou kromě podkladů vycházejících ze stavebně-historického průzkumu a interních dokumentů také realizované osobní rozhovory a vlastní poznatky získané pozorováním firemního prostředí. V této části se tak uplatňuje zejména metoda participačního pozorování a dále metoda analýzy, syntézy a komparace. Závěrem jsou vyhodnoceny přínosy pro region a jeho další rozvoj i z hlediska tvorby dodavatelsko-odběratelských vztahů a navázání spolupráce s regionálními dodavateli.
Abstract (in English)
The submitted paper focuses on the use of historical monuments in rural areas. This issue is discussed in the context of sustainable development of rural destinations, as well as the response to new tourism demand trends. As a concrete example of good practice, the organization Balloon Chateau Ltd., which manages private chateau area in Radešín, is introduced. This example demonstrates one of the approaches to the valorisation of tourism potential for further destination development. The aim of this paper is to show how the financial goals of the private organization can be reconciled with the development of the region by appropriately combined activities. The paper background is based on relevant theoretical knowledge. Professional studies and internal documents are other sources of information for the case study. Moreover, the personal interviews were conducted. The method of participatory observation, as well as the method of analysis, synthesis, and comparison, were used. Finally, the benefits for the region and its development are evaluated in terms of creating customer-supplier relationships and cooperation with regional suppliers.
Links
MUNI/A/1166/2018, interní kód MUName: Udržitelnost destinace pod tlakem globálních trendů v cestovním ruchu (Acronym: UDECR)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 25/5/2024 11:06