2019
Constitutional Aspects of Local Taxes in the Slovak Republic and in the Czech Republic
ROMÁNOVÁ, Anna, Michal RADVAN a Johan SCHWEIGLZákladní údaje
Originální název
Constitutional Aspects of Local Taxes in the Slovak Republic and in the Czech Republic
Název česky
Ústavní aspekty místních daní na Slovensku a v České republice
Autoři
ROMÁNOVÁ, Anna (703 Slovensko), Michal RADVAN (203 Česká republika, garant, domácí) a Johan SCHWEIGL (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Lex Localis – Journal of Local Self-Government, Institute for Local Self-Government and Public Procurement Maribor, 2019, 1581-5374
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50501 Law
Stát vydavatele
Slovinsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.688
Kód RIV
RIV/00216224:14220/19:00110305
Organizační jednotka
Právnická fakulta
UT WoS
000477968600010
Klíčová slova česky
místní daň; místní poplatek; Slovensko; Česká republika; ústava; Evropská charta územní samosprávy
Klíčová slova anglicky
local tax; local charge; Slovak Republic; Czech Republic; constitution; European Charter of Local Self-Government
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 5. 2020 12:59, Mgr. Petr Hudeček
V originále
The main aim of the paper is to analyze the constitutional backgrounds of the local taxes´ legal regulation, assessment, and collection in the Slovak Republic and the Czech Republic. The paper starts with the general constitutional regulation of taxes and continues with the critical analyses of local taxes´ regulation and application in both countries. It follows the legal power of legal norms, starting with the international aspects – the European Charter of Local Self-Government, continuing with the constitutional issues and finishing with the statutory regulation of local taxes. The first part of the hypothesis that even if the constitutional regulation in these countries is very different and gives different opportunities for the local taxes adoptions both in national Parliaments and in local councils, the practice in both countries is very similar, was (with a small difference in the actual use of given possibilities to adjust the real property tax revenues by the municipalities, which speaks in favour of the Slovak ones compared to the Czech) confirmed. However, the second part of the hypothesis that in both countries local self-government units do have adequate powers to impose and collect local taxes was rejected. In the conclusion, the comparison between the Czech Republic and the Slovak Republic is made and possible changes de lege ferenda are presented.
Česky
Hlavním cílem příspěvku je analyzovat ústavní základy právní úpravy, vyměření a výběru místních daní ve Slovenské republice a v České republice. Článek začíná obecnou ústavní regulací daní a pokračuje kritickou analýzou regulace a aplikace místních daní v obou zemích. Vychází z právní síly právních norem, počínaje mezinárodními aspekty - Evropskou chartou místní samosprávy, pokračující v ústavních otázkách a končící zákonnou úpravou místních daní. První část hypotézy, že i když je ústavní regulace v těchto zemích velmi odlišná a dává různé příležitosti pro přijímání místních daní jak v národních parlamentech, tak v místních zastupitelstvech, je praxe v obou zemích velmi podobná (s malými rozdíly ve skutečném využití možností úpravy příjmů z daně z nemovitých věcí obcemi, které hovoří ve prospěch Slovenska oproti ČR), byla potvrzena. Druhá část hypotézy, že v obou zemích mají jednotky místní samosprávy dostatečné pravomoci ukládat a vybírat místní daně, byla zamítnuta. V závěru je provedeno srovnání mezi Českou republikou a Slovenskou republikou a jsou uvedeny možné změny de lege ferenda.