J 2019

Place-based education from three perspectives

ČINČERA, Jan, Barbora VALEŠOVÁ, Šárka KŘEPELKOVÁ, Petra ŠIMONOVÁ, Roman KROUFEK et. al.

Základní údaje

Originální název

Place-based education from three perspectives

Autoři

ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí), Barbora VALEŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Šárka KŘEPELKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Petra ŠIMONOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Roman KROUFEK (203 Česká republika)

Vydání

Environmental Education Research, Abingdon, Routledge, Taylor & Francis, 2019, 1350-4622

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 2.266

Kód RIV

RIV/00216224:14230/19:00110448

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000481297100001

Klíčová slova anglicky

Place-based education; community-based project; students’ participation; qualitative research

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 1. 2020 08:38, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

This article examines the perception of the Czech place-based education program School for Sustainable Development from the perspectives of the participating students, teachers, and representatives of the local municipalities. The study is based on an analysis of paired or group interviews with 47 students, 7 teachers, and 6 representatives. The findings show that while the teachers perceived the process of the students’ involvement in planning and conducting a community-based project as highly participative, the students’ opportunities to shape the process through making their own decisions were rather limited and the teachers kept control over important parts of the process to themselves. While the cooperation of the schools with their respective municipalities was appreciated by most of the respondents, several barriers have been identified. Participation in the project has likely increased the teachers’ self-effectiveness, developed the students’ interpersonal competence, and improved the atmosphere at the schools involved.

Návaznosti

CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000672, interní kód MU
Název: CIVIS: zaostřeno na občanské a sociální kompetence (Akronym: CIVIS)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, CIVIS: zaostřeno na občanské a sociální kompetence, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání

Přiložené soubory

Place_based_education_from_three_perspectives.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru