2019
Digitální kompetence optikou dvou kurzů na filozofické fakultě : empirická studie
ČERNÝ, MichalZákladní údaje
Originální název
Digitální kompetence optikou dvou kurzů na filozofické fakultě : empirická studie
Název anglicky
Digital competence through two courses at the Faculty of Arts : The Empirical Study
Autoři
ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Journal of Technology and Information Education, Olomouc, Univerzita palackého, 2019, 1803-537X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00110511
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Digitální kompetence; webová analytika; Google Analytics; DigComp; sebehodnocení
Klíčová slova anglicky
Digital Competence; Web Analytics; Google Analytics; DigComp; Self-Assessment
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 26. 7. 2024 22:51, RNDr. Michal Černý, Ph.D.
V originále
Empirická studie je založena na datech ze dvou kurzů věnujících se digitálním kompetencím na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity. Vychází z dat, která byla získaná prostřednictvím více výzkumných nástrojů – testy v informační systému university, autoevaluační dotazník, data z Google Analytics a Smartlook. Věnuje se tématu digitálních kompetencí, které teoreticky rámuje DigComp 2.1. Jde o kvantitativní případovou studii na vzorku 144 osob. V rámci naší případové studie jsme stanovili následující výzkumné otázky: 1) Jak sami sebe studenti v rámci digitálních kompetencí hodnotí? 2) Souvisí toto hodnocení s výsledky v testu? 3) Lze identifikovat domény kompetencí, nebo jednotlivé kompetence, ve kterých jsou studenti významně slabší či silnější než v jiných? 4) Lze identifikovat vztah mezi uživatelskou interakcí se stránkou a výsledky testů či autoevaluace? Výsledky našeho výzkumu ukazují značnou nevyrovnanost v tom, jak se studenti v oblasti digitálních kompetencí hodnotí: od 2,5 bodu z 8 v programování až po spolupráci skrze digitální technologie s 4,7 body. Současně naznačují, že studenti mají velké problémy se sebehodnocením jako takovým. Z hlediska celých kompetenčních domén se studenti vnímají jako nejsilnější v informační a datové gramotnosti (4,5) a nejslabší v řešení problémů (3,4).
Anglicky
The empirical study analysed data from two courses on digital competence at the Faculty of Arts, Masaryk University. Data was obtained through multiple research tools - tests in the MU information system, self-evaluation questionnaire, Google Analytics and Smartlook. It deals with the topic of digital competences, which theoretically frames DigComp 2.1. It is a quantitative case study on a sample of 144 people. In our case study, we have identified the following research questions: 1) How do students evaluate themselves as part of their digital competencies? 2) Is there a relationship between self-assessment and test results? 3) Can competence domains or individual competencies be identified in which students are significantly better or worse? 4) Can identify the relationship between user interactions with a website and test results and self-evaluation? The results of our research show a significant imbalance in how the students in digital competencies assessed: from 2.5 points out of 8 in programming to digital technology through cooperation with 4.7 points. At the same time, they suggest that students have significant problems with self-assessment as such. In terms of whole competence domains, students perceive themselves as the strongest in information and data literacy (4.5) and the weakest in problem-solving (3.4).