J 2019

Digitální kompetence optikou dvou kurzů na filozofické fakultě : empirická studie

ČERNÝ, Michal

Základní údaje

Originální název

Digitální kompetence optikou dvou kurzů na filozofické fakultě : empirická studie

Název anglicky

Digital competence through two courses at the Faculty of Arts : The Empirical Study

Autoři

ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Journal of Technology and Information Education, Olomouc, Univerzita palackého, 2019, 1803-537X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00110511

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Digitální kompetence; webová analytika; Google Analytics; DigComp; sebehodnocení

Klíčová slova anglicky

Digital Competence; Web Analytics; Google Analytics; DigComp; Self-Assessment

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 7. 2024 22:51, RNDr. Michal Černý, Ph.D.

Anotace

V originále

Empirická studie je založena na datech ze dvou kurzů věnujících se digitálním kompetencím na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity. Vychází z dat, která byla získaná prostřednictvím více výzkumných nástrojů – testy v informační systému university, autoevaluační dotazník, data z Google Analytics a Smartlook. Věnuje se tématu digitálních kompetencí, které teoreticky rámuje DigComp 2.1. Jde o kvantitativní případovou studii na vzorku 144 osob. V rámci naší případové studie jsme stanovili následující výzkumné otázky: 1) Jak sami sebe studenti v rámci digitálních kompetencí hodnotí? 2) Souvisí toto hodnocení s výsledky v testu? 3) Lze identifikovat domény kompetencí, nebo jednotlivé kompetence, ve kterých jsou studenti významně slabší či silnější než v jiných? 4) Lze identifikovat vztah mezi uživatelskou interakcí se stránkou a výsledky testů či autoevaluace? Výsledky našeho výzkumu ukazují značnou nevyrovnanost v tom, jak se studenti v oblasti digitálních kompetencí hodnotí: od 2,5 bodu z 8 v programování až po spolupráci skrze digitální technologie s 4,7 body. Současně naznačují, že studenti mají velké problémy se sebehodnocením jako takovým. Z hlediska celých kompetenčních domén se studenti vnímají jako nejsilnější v informační a datové gramotnosti (4,5) a nejslabší v řešení problémů (3,4).

Anglicky

The empirical study analysed data from two courses on digital competence at the Faculty of Arts, Masaryk University. Data was obtained through multiple research tools - tests in the MU information system, self-evaluation questionnaire, Google Analytics and Smartlook. It deals with the topic of digital competences, which theoretically frames DigComp 2.1. It is a quantitative case study on a sample of 144 people. In our case study, we have identified the following research questions: 1) How do students evaluate themselves as part of their digital competencies? 2) Is there a relationship between self-assessment and test results? 3) Can competence domains or individual competencies be identified in which students are significantly better or worse? 4) Can identify the relationship between user interactions with a website and test results and self-evaluation? The results of our research show a significant imbalance in how the students in digital competencies assessed: from 2.5 points out of 8 in programming to digital technology through cooperation with 4.7 points. At the same time, they suggest that students have significant problems with self-assessment as such. In terms of whole competence domains, students perceive themselves as the strongest in information and data literacy (4.5) and the weakest in problem-solving (3.4).