VLČKOVÁ, Kateřina, Stanislav JEŽEK, Tomáš KOHOUTEK a Jan MAREŠ. Zkrácená škála kognitivního uzavření: struktura české verze u vzorku studentů učitelství a učitelů. Orbis Scholae. Praha: UK, 2019, roč. 13, č. 2, s. 49-64. ISSN 1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.11.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Zkrácená škála kognitivního uzavření: struktura české verze u vzorku studentů učitelství a učitelů
Název anglicky Short Version of Need for Closure Scale: The Structure of the Czech Version on the Student Teachers’ and Teachers’ Sample
Autoři VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, domácí), Tomáš KOHOUTEK (203 Česká republika, domácí) a Jan MAREŠ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Orbis Scholae, Praha, UK, 2019, 1802-4637.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW full text Orbis Scholae
Kód RIV RIV/00216224:14410/19:00107603
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.11
Klíčová slova česky škála potřeby kognitivního uzavření; učitelé; studenti učitelství; druhý stupeň základního vzdělávání
Klíčová slova anglicky Need for Closure Scale; teachers; student teachers; lower secondary education
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 9. 3. 2020 10:19.
Anotace
Škála potřeby kognitivního uzavření Need for Closure Scale – NFCS (Roets & Van Hiel, 2011) byla vytvořena za účelem měření motivace v oblasti zpracování informací a rozhodování. Potřeba kognitivního uzavření je definována jako touha dospět k odpovědi s cílem ukončit zpracovávání informací a rozhodování i za cenu toho, že řešení nemusí být nejlepší nebo správné. Krátká verze NFCS je postavena na 15 položkách reprezentujících pět faset konstruktu potřeby kognitivního uzavření na pětibodové škále Likertova typu: potřebu předvídatelnosti, preferenci pořádku a struktury, znepokojení z nejednoznačnosti, rozhodnost a uzavřenost mysli. Studie představuje strukturu české verze nástroje (NFCS-15-CZ: Širůček, Ťápal, & Linhartová, 2014; Širůček & Ježek, 2015) na vybraném (profesně specifickém) vzorku učitelů (N = 142) a studentů učitelství (N = 121). Výsledky učitelů a studentů učitelství se zásadně nelišily od výsledků nespecifické populace. Diskutujeme o možných využitích nástroje v pedagogickém výzkumu a jeho užitečnosti, jelikož, jak ukazují dosavadní výzkumy, škála koreluje nejen s přesvědčeními a postoji, ale i s chováním.
Anotace anglicky
The Need for Closure Scale – NFCS (Roets & Van Hiel, 2011) was designed to assess individuals’ motivation with respect to information processing and judgement. The need for closure is defined as a desire for an answer in order to stop further information processing and judgement, even if that answer is not the correct or best answer. The short version of NFCS consists of 15 items with 5-point Likert type ratings measuring 5 facets: desire for predictability, preference of order and structure, discomfort with ambiguity, decisiveness, and closed-mindedness. Our study presents the structure of Czech version of NFCS-15-CZ (Širůček, Ťápal, & Linhartová, 2014; Širůček & Ježek, 2015) on a professionally specific sample of teachers (N = 142) and student teachers (N = 121). The results do not substantially differ from the results of general population. We discuss the possible applications of NFCS-15-CZ in educational research and its usefulness (as the scale correlates with beliefs and attitudes as well as behaviour).
Návaznosti
GA16-02177S, projekt VaVNázev: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Grantová agentura ČR, Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich “cvičných učitelů”) na druhém stupni základní školy
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Vlčková, K. 28. 8. 2019

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1550916/VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1550916/VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1550916/VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1550916/VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.pdf?info
Vloženo
St 28. 8. 2019 21:18, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832
  • osoba Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D., učo 19783
  • osoba Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • osoba Dana Nesnídalová, učo 831
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832
  • osoba Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D., učo 19783
  • osoba Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • osoba Dana Nesnídalová, učo 831
Atributy
 

VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1550916/VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1550916/VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
215,1 KB
Hash md5
3d8347046217c15367714365b309fc9d
Vloženo
St 28. 8. 2019 21:18

VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1550916/VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1550916/VlckovaJezekKohoutekMares2019_NfCS.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
45,3 KB
Hash md5
8e41dcb9734a196a51230b322246de11
Vloženo
St 28. 8. 2019 21:22
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 30. 8. 2024 01:16