J 2019

Does the incumbent have an advantage in open access passenger rail competition? A case study on the Prague–Brno line

TOMEŠ, Zdeněk a Hana FITZOVÁ

Základní údaje

Originální název

Does the incumbent have an advantage in open access passenger rail competition? A case study on the Prague–Brno line

Autoři

TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana FITZOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of Rail Transport Planning & Management, the Netherlands, Elsevier, 2019, 2210-9706

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50202 Applied Economics, Econometrics

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/19:00110556

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

UT WoS

000501596000006

Klíčová slova anglicky

Brno–prague line; consumer survey; the Czech Republic; open access competition; railway transport

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 11. 2023 13:59, Mgr. Pavlína Kurková

Anotace

V originále

Open access passenger rail competition in the Czech Republic has developed substantially. From 2011, it has been in operation on the key Prague–Ostrava route. In 2016, open access competition was introduced to another important main line: Prague–Brno. There is substantial evidence regarding the macro impacts on the development of prices, ridership, and market shares. There has been less investigation, however, of the micro impacts of open access entries on the perceptions and behaviour of rail users. In order to explore these effects, we utilized data from a consumer survey organized in November 2017 to analyse travel behaviour. The results show that the customers highly valued the newcomer's services, but they often used the incumbent's services due to its denser timetable. The vast majority of travellers agreed that open access competition has very significantly changed the level of services on this line. The main changes were price decreases and quality increases, especially for the incumbent's trains. The results indicated that the incumbent's services were used more often by older people, people holding loyalty cards, and people on business trips. The results surprisingly indicate that customers seem to have a preference for the newcomer and not for the incumbent.

Návaznosti

CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód MU
(Kód CEP: EF16_026/0008430)
Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace (Akronym: NOVÁ MOBILITA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace, PO 1 Posilování kapacit pro kvalitní výzkum
EF16_026/0008430, projekt VaV
Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace