2019
Teacher Professionalism
NOVOTNÝ, Petr, Christian KRALER a Mariana FELOZákladní údaje
Originální název
Teacher Professionalism
Název česky
Učitelská profese
Autoři
NOVOTNÝ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Christian KRALER (203 Česká republika) a Mariana FELO
Vydání
Transformative Teacher Learning for Better Student Learning within an Emerging European Context, 18.-20.2.2019, Lisbon, 2019
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Portugalsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00110566
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
učitel; profesionalita; učení
Klíčová slova anglicky
teacher; professionalism; learning
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 24. 3. 2020 10:33, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Anotace
V originále
Building on decades of discussions of professionalism across various social sciences (namely in sociology and in educational sciences), the paper critically deals with the concept of teacher professionalism. First, the reasons of the risk of de-professionalization are discussed. Second, possible answers to the risk are mentioned, especially those based on change of understanding of professionalism, like deployment of role-professionalism (Milana & Skrypnyk, 2012). Finally, the paper discuss risks of promotion of professionalism using the market tools and managerial measures. Shift from "controlled content" to "content of control” (Noordegraaf, 2007) is considered to be risky itself.
Návaznosti
MUNI/A/1357/2018, interní kód MU |
|