k 2019

Teacher Professionalism

NOVOTNÝ, Petr, Christian KRALER a Mariana FELO

Základní údaje

Originální název

Teacher Professionalism

Název česky

Učitelská profese

Autoři

NOVOTNÝ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Christian KRALER (203 Česká republika) a Mariana FELO

Vydání

Transformative Teacher Learning for Better Student Learning within an Emerging European Context, 18.-20.2.2019, Lisbon, 2019

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Portugalsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00110566

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

učitel; profesionalita; učení

Klíčová slova anglicky

teacher; professionalism; learning

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 24. 3. 2020 10:33, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Anotace

V originále

Building on decades of discussions of professionalism across various social sciences (namely in sociology and in educational sciences), the paper critically deals with the concept of teacher professionalism. First, the reasons of the risk of de-professionalization are discussed. Second, possible answers to the risk are mentioned, especially those based on change of understanding of professionalism, like deployment of role-professionalism (Milana & Skrypnyk, 2012). Finally, the paper discuss risks of promotion of professionalism using the market tools and managerial measures. Shift from "controlled content" to "content of control” (Noordegraaf, 2007) is considered to be risky itself.

Návaznosti

MUNI/A/1357/2018, interní kód MU
Název: Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty