J 2019

Začínající učitelé a odchody ze školy nebo školství: význam profesního aktérství

HANUŠOVÁ, Světlana a Michaela PÍŠOVÁ

Základní údaje

Originální název

Začínající učitelé a odchody ze školy nebo školství: význam profesního aktérství

Název česky

Začínající učitelé a odchody ze školy nebo školství: význam profesního aktérství

Název anglicky

Novice teachers and drop-out: role of professional agency

Autoři

HANUŠOVÁ, Světlana a Michaela PÍŠOVÁ

Vydání

Komenský, Masarykova univerzita, 2019, 0323-0449

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

novice teacher; agency; school; leadership; colleagues

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 3. 9. 2019 15:44, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.

Anotace

V originále

Téma profesního aktérství (agency) začínajících učitelů jsme začali zkoumat v rámci výzkumu drop-outu a jeho determinant u této profesní skupiny. V tomto textu se zaměřujeme na souvislost profesního aktérství začínajících učitelů s jejich záměry odejít ze školy či školství. Dospěli jsme k závěru, že u začínajících učitelů lze hovořit o značné míře profesního aktérství, jehož forma je výrazně ovlivňována prostředím školy, vedením školy a kolegy.

Anglicky

The theme of professional agency of novice teachers, emerged within our research into drop-out and its determinants in this professional group. In this text, we focus on the relationship of professional agency of novice teachers and their drop-out intentions. We came to the conclusion that it is possible to identify a great deal of professional agency in novice teachers, the form of which is strongly influenced by the school environment, school leadership and colleagues.

Návaznosti

GA15-12956S, projekt VaV
Název: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů