ZÁLESKÁ, Klára. Immigrant Children school Adaptation Support in Czechia and Norway. In ECER 2019: Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future, 2.-6.9.2019, Hamburg. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Immigrant Children school Adaptation Support in Czechia and Norway
Název česky Podpora adaptace dětí cizinců v českém a norském prostředí
Autoři ZÁLESKÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání ECER 2019: Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future, 2.-6.9.2019, Hamburg, 2019.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00110611
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky vzdělávání cizinců; školní adaptace; srovnávací pedagogika
Klíčová slova anglicky immigrant children education; school adaptation; comparative education
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 18. 3. 2020 15:46.
Anotace
The main result of the presented research is the creation of a model visualizing the immigrant children school adaptation support (including three layers: macro - national level; mezzo - regional level; micro - school level: teachers, family and immigrant children). The model for instance emphasizes the importance of strenghtening school and immigrant parents cooperation in both examined countries. The model also shows the regional level as the key element of the support, which in the Czech environment proved to be insufficiently represented throughout the process. The survey in the Norwegian environment has shown that there is a quite strong mezzo level speaking of the immigrant children school support: because there exist regional documents for teachers describing the ways of how to deal with the new immigrant child at school. This is at the same time something that is completely missing in the Czech context. Therefore, while the both countries have similar goals at the national level in terms of promoting immigrant children school-adaptation, there are large differences in the school reality. These findings led to reflections on the meaning of so-called symbolic policy (Boussaguet, 2016; Elias, 1983; Sears, Lau, Tyler, & Allen, 1980; Hy, 1978) and substantive policy (Smitty, 2018; Krause, 2011) in the field of immigrant children school-adaptation support and to reflections on their forms in the Czech and Norwegian environment. In the same way, the results lead to a discussion on the current form of assimilation and multicultural tendencies in the Czech and Norwegian contexts with regard to the topic of the paper.
Návaznosti
MUNI/A/1357/2018, interní kód MUNázev: Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 08:16