2019
Information Obligations and Disinformation of Consumers: Czech Law Report
SELUCKÁ, Markéta, Iva ŠŤAVÍKOVÁ ŘEZNÍČKOVÁ a Pavel LOUTOCKÝZákladní údaje
Originální název
Information Obligations and Disinformation of Consumers: Czech Law Report
Název česky
Informační povinnosti a desinformace spotřebitelů: Česká národní zpráva
Autoři
SELUCKÁ, Markéta (203 Česká republika, garant, domácí), Iva ŠŤAVÍKOVÁ ŘEZNÍČKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Pavel LOUTOCKÝ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Switzerland, Information Obligations and Disinformation of Consumers, od s. 339-364, 26 s. Ius Comparatum - Global Studies in Comparative Law book series (GSCL, volume 33), 2019
Nakladatel
Springer Nature Switzerland AG 2019
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50501 Law
Stát vydavatele
Švýcarsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14220/19:00110649
Organizační jednotka
Právnická fakulta
ISBN
978-3-030-18053-9
Klíčová slova česky
ochrana spotřebitele, informační povinnost
Klíčová slova anglicky
consumer protection; Information Obligations
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 5. 2020 20:18, Mgr. Petra Georgala
V originále
The text is focused primarily on the concept of informed consumers in the Czech law. In the beginning it describes general characteristics of the consumer information model, then it analyses pre-contractual information obligation and the demands focused on the transparency. As the position of the consumer is weaker than the position of entrepreneur, misleading commercial practices and unfair contract terms are examined as well. The text is then focused on sector specific rules, such as on the area of financial services and on the aspects of digital consumer including contracting, using cookies and reasonable consumer expectations. Throughout the text, some problematic aspects of Czech regulation or inappropriate implementation of European legislation are mentioned as well. The text then concludes (and it is trying to point out throughout the whole text), that the consumer could be overloaded by provided information. The aim of the chapter is to introduce national specifics within abovementioned areas and to analyse relevant questions of consumer protection connected with the topic of the informed consumer.
Česky
Kapitola v knize pojednává o informační povinnosti v případě ochrany spotřebitele kontextu českého soukromého práva s důrazem na aktuální českou i evropskou judikaturu.