C 2019

Information Obligations and Disinformation of Consumers: Czech Law Report

SELUCKÁ, Markéta, Iva ŠŤAVÍKOVÁ ŘEZNÍČKOVÁ a Pavel LOUTOCKÝ

Základní údaje

Originální název

Information Obligations and Disinformation of Consumers: Czech Law Report

Název česky

Informační povinnosti a desinformace spotřebitelů: Česká národní zpráva

Autoři

SELUCKÁ, Markéta (203 Česká republika, garant, domácí), Iva ŠŤAVÍKOVÁ ŘEZNÍČKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Pavel LOUTOCKÝ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Switzerland, Information Obligations and Disinformation of Consumers, od s. 339-364, 26 s. Ius Comparatum - Global Studies in Comparative Law book series (GSCL, volume 33), 2019

Nakladatel

Springer Nature Switzerland AG 2019

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50501 Law

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14220/19:00110649

Organizační jednotka

Právnická fakulta

ISBN

978-3-030-18053-9

Klíčová slova česky

ochrana spotřebitele, informační povinnost

Klíčová slova anglicky

consumer protection; Information Obligations

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 5. 2020 20:18, Mgr. Petra Georgala

Anotace

V originále

The text is focused primarily on the concept of informed consumers in the Czech law. In the beginning it describes general characteristics of the consumer information model, then it analyses pre-contractual information obligation and the demands focused on the transparency. As the position of the consumer is weaker than the position of entrepreneur, misleading commercial practices and unfair contract terms are examined as well. The text is then focused on sector specific rules, such as on the area of financial services and on the aspects of digital consumer including contracting, using cookies and reasonable consumer expectations. Throughout the text, some problematic aspects of Czech regulation or inappropriate implementation of European legislation are mentioned as well. The text then concludes (and it is trying to point out throughout the whole text), that the consumer could be overloaded by provided information. The aim of the chapter is to introduce national specifics within abovementioned areas and to analyse relevant questions of consumer protection connected with the topic of the informed consumer.

Česky

Kapitola v knize pojednává o informační povinnosti v případě ochrany spotřebitele kontextu českého soukromého práva s důrazem na aktuální českou i evropskou judikaturu.