PAŘIL, Vilém a Milan VITURKA. Central European metropolises and the perception of their position in the HSR network. In XXI Conference of the Italian Association of Transport Economics and Logistics (SIET). 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Central European metropolises and the perception of their position in the HSR network
Název česky Metropole střední Evropy a předpoklad jejich pozice v síti vysokorychlostních železnic ČR
Autoři PAŘIL, Vilém (203 Česká republika, garant, domácí) a Milan VITURKA (203 Česká republika, domácí).
Vydání XXI Conference of the Italian Association of Transport Economics and Logistics (SIET), 2019.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50602 Public administration
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14560/19:00110671
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky Střední Evropa; metropole; vysokorychlostní železnice
Klíčová slova anglicky Central Europe; metropolises; High-Speed Rail
Změnil Změnil: prof. RNDr. Milan Viturka, CSc., učo 1596. Změněno: 28. 10. 2020 09:16.
Anotace
The paper deals with the system links between metropolises of supranational significance and the development of the High-Speed Rail / HSR network, which is an increasingly important factor for the integration of the defined Central European macroregion. In this respect, the original metropolitan evaluation methodology (reflecting the post-industrial phase of social development), which is based on three main components: population size, economic profile and business attractiveness, was applied. In total, 27 metropolises were identified, which were then divided into three types: the dominant, established and elementary metropolises. In this context, it can be stated that the type of metropolitan classification largely corresponds to their current position in the HSR networks. Then, the planned intentions of HSR construction in the Czech Republic were discussed. From a practical point of view, it can be assumed that the application of evidence-based approaches is a promising way to address the major weaknesses in evaluating the potential benefits of HSR construction that have been identified in the European Court of Auditors' audit of selected railway lines.
Návaznosti
CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód MU
(Kód CEP: EF16_026/0008430)
Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace (Akronym: NOVÁ MOBILITA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace, PO 1 Posilování kapacit pro kvalitní výzkum
EF16_026/0008430, projekt VaVNázev: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 23:53