2019
Uchazeči o studium učitelství pro mateřské školy a 1. stupeň základní školy: průběžné výsledky
HAVEL, Jiří a Petr NAJVARZákladní údaje
Originální název
Uchazeči o studium učitelství pro mateřské školy a 1. stupeň základní školy: průběžné výsledky
Název anglicky
Prospective students of preprimary and primary school teacher education: continuos findigs
Autoři
Vydání
Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie, 2019
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7494-475-8
Klíčová slova česky
Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, pregraduální vzdělávání, profesní příprava, učitel na 1. stupni ZŠ
Klíčová slova anglicky
Primary teaching, graduate education, teacher education, primary school teachers
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 16. 9. 2019 17:53, doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
V originále
Cílem příspěvku je najít odpověď na otázku, jací jsou uchazeči o studium v programu učitelství 1. stupně základní školy na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Specificky jsou analyzována data vztahující se k jejich osobní historii, k jejich aspiraci z hlediska studia a budoucího povolání a také jejich prekoncepty vztahující se k profesi učitelství (k edukačním procesům, aktérům či podmínkám). Realizovaný výzkum spadá do proudu výzkumu profesionalismu, profesního vzdělávání a profesního rozvoje. Specificky je jeho předmětem fáze získávání (atrahování) zájemců o studium učitelství 1. stupně základní školy a zjišťování jejich charakteristik, včetně diagnostiky studijních a profesních předpokladů pro studium učitelství 1. stupně základní školy. Studie zastihuje příslušníky profese v rané fázi profesního rozvoje, v situaci proměny či přechodu od role žáka (a žákovského vidění a pojetí edukace) k roli (a perspektivě) učitele.
Anglicky
The presentation will report the findings of a research study focused on the prospective students of primary school teaching at the Faculty of Education, Masaryk University. The aim of the study was to find out what they are like, what their academic and professional dispositions are for the teaching profession and what their preconceptions are about the actors, processes and environment in school education at the beginning of their graduate teacher education. The general framework of the study is the concept of professionalism, professional education, professional development and attracting prospective teachers to the profession. A questionnaire survey was carried out between teacher students in their first semester which included closed as well as open questions concerning their histories and (pre)conceptions of educational phenomena. Additional interviews were also carried out to help interpret the quantitative findings.