a 2019

Uchazeči o studium učitelství pro mateřské školy a 1. stupeň základní školy: průběžné výsledky

HAVEL, Jiří a Petr NAJVAR

Základní údaje

Originální název

Uchazeči o studium učitelství pro mateřské školy a 1. stupeň základní školy: průběžné výsledky

Název anglicky

Prospective students of preprimary and primary school teacher education: continuos findigs

Vydání

Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie, 2019

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7494-475-8

Klíčová slova česky

Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, pregraduální vzdělávání, profesní příprava, učitel na 1. stupni ZŠ

Klíčová slova anglicky

Primary teaching, graduate education, teacher education, primary school teachers

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 16. 9. 2019 17:53, doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je najít odpověď na otázku, jací jsou uchazeči o studium v programu učitelství 1. stupně základní školy na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Specificky jsou analyzována data vztahující se k jejich osobní historii, k jejich aspiraci z hlediska studia a budoucího povolání a také jejich prekoncepty vztahující se k profesi učitelství (k edukačním procesům, aktérům či podmínkám). Realizovaný výzkum spadá do proudu výzkumu profesionalismu, profesního vzdělávání a profesního rozvoje. Specificky je jeho předmětem fáze získávání (atrahování) zájemců o studium učitelství 1. stupně základní školy a zjišťování jejich charakteristik, včetně diagnostiky studijních a profesních předpokladů pro studium učitelství 1. stupně základní školy. Studie zastihuje příslušníky profese v rané fázi profesního rozvoje, v situaci proměny či přechodu od role žáka (a žákovského vidění a pojetí edukace) k roli (a perspektivě) učitele.

Anglicky

The presentation will report the findings of a research study focused on the prospective students of primary school teaching at the Faculty of Education, Masaryk University. The aim of the study was to find out what they are like, what their academic and professional dispositions are for the teaching profession and what their preconceptions are about the actors, processes and environment in school education at the beginning of their graduate teacher education. The general framework of the study is the concept of professionalism, professional education, professional development and attracting prospective teachers to the profession. A questionnaire survey was carried out between teacher students in their first semester which included closed as well as open questions concerning their histories and (pre)conceptions of educational phenomena. Additional interviews were also carried out to help interpret the quantitative findings.