2019
Případ Dominikán Domaslav opět otevřen
WEISSAR, TomášZákladní údaje
Originální název
Případ Dominikán Domaslav opět otevřen
Název anglicky
The Case of the Dominican Domaslaus Reconsidered
Autoři
WEISSAR, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Listy filologické, Praha, AV ČR, Filosofický ústav, Kabinet pro klasická studia, 2019, 0024-4457
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00110727
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000482699300001
Klíčová slova anglicky
Domaslaus; Poetics Analysis; Sequence; Spiritual Lyrics
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 4. 2020 11:44, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Příspěvek reviduje teze Antonína Škarky a Hany Vlhové-Wörner týkající se dominikána Domaslava a jeho údajné básnické školy. Předně upozorňuje na dva dosud opomíjené prameny, jež dokazují, že Domaslav skutečně žil již ve 2. polovině 13. století. Následně přináší detailní poetologickou analýzu souboru sekvencí českého původu připsaných Škarkou Domaslavově "škole". Komparací formálních kvalit, způsobu práce básníka s předlohou a využití básnických prostředků a narativních technik dochází autor k závěru, že daný soubor sekvencí je natolik různorodý, že si jej lze stěží představit jako dílo jednoho autora. Kromě sekvence, která obsahuje Domaslavovo jméno v akrostichu, by mu snad (nebo jeho žákovi) bylo možné připsat jen dvě další sekvence. Ostatní pravděpodobně vznikly v okruhu svatovítské katedrály.
Anglicky
The paper revises several theses proposed by Antonín Škarka and Hana Vlhová-Wörner concerning the Dominican Domaslaus and the alleged group of poets around him. First, it draws attention to two hitherto neglected sources demonstrating that Domaslaus lived in the second half of the thirteenth century. Second, it provides a detailed poetological analysis of the corpus of nine sequences of Bohemian origin that have been ascribed to the "Domaslaus circle" by Škarka. Comparing the formal quality, the way the author works with his model poem, the quantity of particular figures or tropes and the narrative technique, the paper shows that the sequences are too heterogeneous to be the work of a single poet. Apart from the piece with his name in acrostic, only two more sequences can be ascribed to Domaslaus himself or to a disciple of his. The other sequences probably originated in the canonry of St. Vitus.
Návaznosti
MUNI/A/1269/2018, interní kód MU |
|