KŘÍŽOVÁ, Alena. Nová role šperku v demokratické společnosti. In Nachtmannová, Alena; Klapetková, Olga. Společenská rolemódy po vzniku Československé republiky. Praha: Národní památkový ústav, 2019, s. 33-43. ISBN 978-80-7480-131-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Nová role šperku v demokratické společnosti
Název anglicky The New Role of Jewels in a Democratic Society
Autoři KŘÍŽOVÁ, Alena (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Praha, Společenská rolemódy po vzniku Československé republiky, od s. 33-43, 11 s. 2019.
Nakladatel Národní památkový ústav
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50404 Antropology, ethnology
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00107665
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7480-131-0
Klíčová slova česky Móda; šperk; Artěl; český granát; vlastenectví
Klíčová slova anglicky fashion; jewel; Artěl Society; Bohemian garnets; patriotism
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Monika Kellnerová, učo 430435. Změněno: 21. 2. 2020 14:03.
Anotace
Patrné změny v chápání a významu šperků sahají do 19. století. Na jedné straně byly šperky vyrobené z drahých kovů a kamenů, které upřednostňovali aristokraté a bohatá buržoazie, zatímco na druhé straně vznikla nová kategorie šperků vyrobených z levných surovin; zejména sériová výroba bižuterie, která napodobovala složitější výrobu zlatníků. Tento trend pokračoval i v příštím století, ačkoli šperky navrhovali umělci, kteří měli ambici vtisknout uměleckou kvalitu drahému materiálu, zejména slitiny základních kovů a plastů místo kopírování luxusních šperků. V českých zemích se členové družstva Artěl zaměřili na dostupnost umění a jeho začlenění do každodenního života před první světovou válkou; příznivou atmosféru k realizaci těchto myšlenek však vytvořily teprve nově vzniklé demokratické ideály Československa. Kromě toho, použitím drahých kamenů z domácích ložisek, byly to zejména české granáty, které byly symbolem vlastenectví. Šperky již nadále nepředstavovaly bohatství, ale spíše umělecký doplněk vzhledu svého nositele.
Anotace anglicky
A noticeable transformation in the understanding of jewels dates back to the 19th century. On the one hand, there was jewelry made of precious metals and stones, that was favored by aristocrats and wealthy bourgeoisie whereas a new category of jewellery made of cheap raw materials formed on the other; especially serial production of fashion jewelry that imitated the more complex goldsmith production. This trend continued over the next century, although jewellery was designed by artists who had an ambition to imprint artistic quality on non-expensive material, mainly alloys of base metals and plastic instead of copying luxurious jewellery. In the Czech lands, Artěl Society members focused on the availability of art and its inclusion in everyday life before WWI; however, it was not until the newly emerged democratic ideals of Czechoslovakia that set a favorable atmosphere to implement these ideas. Furthermore, using precious stones from demestic deposits, mainly Bohemian garnets was a manifest of patriotism. Jewellery no longer demonstrated wealth but rather was an artistic accessory the look of its bearer.
Návaznosti
GA17-08549S, projekt VaVNázev: Lidový a zlidovělý šperk v českých zemích
Investor: Grantová agentura ČR, Lidový a zlidovělý šperk v českých zemích
VytisknoutZobrazeno: 2. 10. 2024 06:57