2019
Finanční gramotnost v selhávajícím státě – case study Ukrajina
PALA, Tadeáš a Vojtěch MÜLLNERZákladní údaje
Originální název
Finanční gramotnost v selhávajícím státě – case study Ukrajina
Název česky
Finanční gramotnost v selhávajícím státě – case study Ukrajina
Název anglicky
Financial literacy and „failing state“ – case study Ukraine.
Autoři
PALA, Tadeáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Vojtěch MÜLLNER (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Brno, XXII. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH. SBORNÍK PŘÍSPĚVKŮ, od s. 786-792, 7 s. 2019
Nakladatel
XXII. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14560/19:00110803
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-80-210-9268-6
UT WoS
000576955800099
Klíčová slova česky
Finanční gramotnost, regiony Ukrajiny, OECD
Klíčová slova anglicky
Financial literacy; Ukraine regions; OECD
Změněno: 8. 3. 2024 13:53, Mgr. Pavlína Kurková
V originále
Rozvojová ekonomie má v případě selhávajících států za cíl analyzovat nejen segment makroekonomický nebo geopolitický, ale zároveň usiluje o identifikaci některých faktorů, které bývají marginalizovány i navzdory tomu, že jejich vliv marginálním vůbec být nemusí. Příkladem této situace je analýza finanční gramotnosti v kontextu selhávajícího státu Ukrajiny, který se již 5 let nachází v ozbrojeném konfliktu. Pozorností našeho zájmu je nejen úroveň finanční gramotnosti na Ukrajině jako takové, ale i případná specifika jednotlivých regionů. Analýza dat z celosvětového průzkumu OECD a podpůrná sonda potvrdily, že úroveň finanční gramotnosti je velmi nízká. Při analýze jednotlivých regionálních celků se nicméně ukazuje, že se ale jedná o jev platný komplexně pro celé teritorium Ukrajiny a nejsou patrné nějaké jednoznačné regionální výjimky. Zjištění korespondují s teoriemi, které dávají do souvislosti chudobu, vzdělání a potenciál vzniku konfliktu. Tento výzkum má smysl zejména pro případný peacebuildingový proces, v němž je třeba se soustředit nejen na vojenské, geopolitické a vnější mocenské faktory, ale i na faktory často přehlížené, které ale mohou mít v konečném důsledku nezanedbatelný význam.
Anglicky
Development economics shall analyze not only segment of macroeconomic or geopolitical factors, but also strive to identify some of the marginalized factors. As an example, we can name an analysis of level of financial literacy in context of Ukraine as a failing-state, which finds itself in armed conflict for more than 5 years. The aim of this paper lies not only in level of financial literacy in Ukraine as such, but also in its regions respectively. The analysis of overall data, based on OECD methodology, which was supplemented by small probe executed by researcher, was a main source of information for this paper. Results of this observation showed, that level of financial literacy is very low and amongst all regions of Ukraine is almost the same. Findings are based on Collier´s theory, that puts poverty and poor education in context of risk of breaking out of armed conflict. This papers point is, not only to further describe reality for possible academic research, but also to offer some new answers in context of potential peacebuilding process. It is crucial to consider not only obvious geopolitical and macroeconomic reasons, but also to consider some factors, that may be overseen yet relevant.
Návaznosti
MUNI/A/1106/2018, interní kód MU |
|