V 2019

Dárcovství ve výzkumech psychologie, sociologie a sociální antropologie

FUČÍK, Petr, Beatrice Elena CHROMKOVÁ MANEA, David JANKŮ, Irena KAŠPAROVÁ, Jakub PROCHÁZKA et. al.

Základní údaje

Originální název

Dárcovství ve výzkumech psychologie, sociologie a sociální antropologie

Název anglicky

Donating in the research of psychology, sociology and social anthropology

Autoři

FUČÍK, Petr (203 Česká republika, domácí), Beatrice Elena CHROMKOVÁ MANEA (203 Česká republika, domácí), David JANKŮ (203 Česká republika, domácí), Irena KAŠPAROVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Jakub PROCHÁZKA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Brno, 87 s. 2019

Nakladatel

Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Výzkumná zpráva

Obor

50403 Social topics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/19:00110840

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

dárcovstí; altruismus; štěstí; charita; dar; fundraisor

Klíčová slova anglicky

donating; altruism; happiness; wellbeing; charity; gift; fundraisor

Štítky

Změněno: 1. 10. 2019 21:10, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

Výzkumná zpráva zpracovává téma daru a dárcovství v současných výzkumech sociologie, sociální antropologie a psychologie. Shrnuje poznatky kvantitativní sociologie a průzkumů vztahujících se k dárcovství, spokojenosti a altruismu v České republice. Ukazuje na vztah mezi osobním štěstím a účastí na (pravidelném) darování. Okrajově se dotýká neurobiologie, tj. jak darování působí na lidské pocity a jak s nimi pracuje lidský mozek. Následně se věnuje pohledu donátorství a altruismu optikou kvalitativních šetření z oblasti sociální antropologie, kde je centrální pojetí daru a darování coby pro-sociálního chování. Pohlíží na altruisty jako na abonenty dobra a kolektivního jednání. Poslední část zprávy přináší náhled na altruismus z pohledu jednotlivce, viděno optikou psychologie. Celá zpráva odpovídá na otázku Kdo a za jakých podmínek je ochotný darovat a darovat opakovaně.

Anglicky

The report compiles current knowledge about donating process and altruism as available in sociology, social anthropology and psychology. Quantitative research in sociology brings information about the relationship between wellbeing, altruism and donating process in the Czech Republic. It touches upon the edge of the neurobiology, namely how giving and donations resonate in the human brain and what feelings it activates. The second part looks upon donations from the qualitative perspective of social anthropology, which sees it as a pro-social behaviour, a kind of pay-it-forward goodness, which is intrinsic to every society. The final part pays attention to the individual, her individual strategies and motivations, as introduced by current psychological research. The whole report answers the following question: Who and under what conditions is motivated to donate and donate frequently?