2019
Dárcovství ve výzkumech psychologie, sociologie a sociální antropologie
FUČÍK, Petr, Beatrice Elena CHROMKOVÁ MANEA, David JANKŮ, Irena KAŠPAROVÁ, Jakub PROCHÁZKA et. al.Základní údaje
Originální název
Dárcovství ve výzkumech psychologie, sociologie a sociální antropologie
Název anglicky
Donating in the research of psychology, sociology and social anthropology
Autoři
FUČÍK, Petr (203 Česká republika, domácí), Beatrice Elena CHROMKOVÁ MANEA (203 Česká republika, domácí), David JANKŮ (203 Česká republika, domácí), Irena KAŠPAROVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Jakub PROCHÁZKA (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Brno, 87 s. 2019
Nakladatel
Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Výzkumná zpráva
Obor
50403 Social topics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/19:00110840
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
dárcovstí; altruismus; štěstí; charita; dar; fundraisor
Klíčová slova anglicky
donating; altruism; happiness; wellbeing; charity; gift; fundraisor
Štítky
Změněno: 1. 10. 2019 21:10, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
Výzkumná zpráva zpracovává téma daru a dárcovství v současných výzkumech sociologie, sociální antropologie a psychologie. Shrnuje poznatky kvantitativní sociologie a průzkumů vztahujících se k dárcovství, spokojenosti a altruismu v České republice. Ukazuje na vztah mezi osobním štěstím a účastí na (pravidelném) darování. Okrajově se dotýká neurobiologie, tj. jak darování působí na lidské pocity a jak s nimi pracuje lidský mozek. Následně se věnuje pohledu donátorství a altruismu optikou kvalitativních šetření z oblasti sociální antropologie, kde je centrální pojetí daru a darování coby pro-sociálního chování. Pohlíží na altruisty jako na abonenty dobra a kolektivního jednání. Poslední část zprávy přináší náhled na altruismus z pohledu jednotlivce, viděno optikou psychologie. Celá zpráva odpovídá na otázku Kdo a za jakých podmínek je ochotný darovat a darovat opakovaně.
Anglicky
The report compiles current knowledge about donating process and altruism as available in sociology, social anthropology and psychology. Quantitative research in sociology brings information about the relationship between wellbeing, altruism and donating process in the Czech Republic. It touches upon the edge of the neurobiology, namely how giving and donations resonate in the human brain and what feelings it activates. The second part looks upon donations from the qualitative perspective of social anthropology, which sees it as a pro-social behaviour, a kind of pay-it-forward goodness, which is intrinsic to every society. The final part pays attention to the individual, her individual strategies and motivations, as introduced by current psychological research. The whole report answers the following question: Who and under what conditions is motivated to donate and donate frequently?