2019
Mezi-generační učení v třígeneračních typech soužití
ŽÁKOVÁ, MichaelaZákladní údaje
Originální název
Mezi-generační učení v třígeneračních typech soužití
Název česky
Mezi-generační učení v třígeneračních typech soužití
Název anglicky
Intergenerational learning in three-generation cohabitation
Autoři
ŽÁKOVÁ, Michaela
Vydání
9. olomoucká sociologická podzimní konference, 2019
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50400 5.4 Sociology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
three-generation cohabitation; intergenerational learning; communication
Klíčová slova anglicky
tří-generační typy soužití; mezi-generační učení; komunikace
Změněno: 18. 10. 2019 19:05, Mgr. et Mgr. Michaela Žáková
Anotace
V originále
Konferenční příspěvek se věnuje tématu mezi-generačního učení v třígeneračních typech soužití. Na základě analýzy rozhovorů se zástupci tří generací, příspěvek prezentuje, jak jednotlivé generace hovoří o tom, co se soužitím s dalšími generacemi naučili a v čem je jejich společné žití obohatilo. Nezaměřuje se pouze na proces mezi-generačního učení mezi prarodiči a vnučkami/ vnuky, ale do analýzy zahrnuje i perspektivu prostřední generace, čímž apeluje na holistický přístup k problematice. Více než na studium podob „záměrného“ či „přímého“ učení, které rámuje aktivně předávané vědomosti, znalosti a dovednosti ze stran jednotlivých generací (ať už nápodobou či nikoli; kupř. jak pracovat s IT, jak uvařit guláš, záležitosti finanční hospodaření aj.), se příspěvek více zaměřuje na podoby toho, co se jedinci naučili každodenním soužitím s dalšími generacemi jako takovým. Věnuje se tak i dalším podobám mezi-generačního učení, založených na každodenních zkušenostech se soužitím více generací. V tomto ohledu reflektuje kupříkladu témata tolerance a vlastních, naučených strategií, které jedinci využívají mj. za účelem udržet chod domácností. Tím přispívá do diskuze o charakteru třígeneračních soužití v České republice a k problematice procesu mezi-generačního učení v těchto typech soužití.
Návaznosti
GA18-08273S, projekt VaV |
|