MALÝ, Tomáš. Obrazy a rituál: římské korunovace divotvorných Madon a koncept barokní kultury. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2019, 324 s. OBRAZ / KOMUNIKACE / JEDNÁNÍ. ISBN 978-80-7422-691-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Obrazy a rituál: římské korunovace divotvorných Madon a koncept barokní kultury
Název anglicky Images and Ritual: The Roman Coronations of Miraculous Madonnas and the Concept of Baroque Culture
Autoři MALÝ, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Praha, 324 s. OBRAZ / KOMUNIKACE / JEDNÁNÍ, 2019.
Nakladatel Nakladatelství Lidové noviny
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00107726
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7422-691-5
Klíčová slova česky Zázračné Madony; korunovace; rituály; 18. století; barokní kultura
Klíčová slova anglicky Miraculous Madonnas; Coronations; Rituals; 18th Century; Baroque Culture
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Monika Kellnerová, učo 430435. Změněno: 5. 4. 2020 18:31.
Anotace
Kniha nabízí neotřelý pohled na barokní kulturu v Čechách a na Moravě prostřednictvím analýzy tří korunovací Madon z let 1732 a 1736: sošky Panny Marie ze Svaté Hory u Příbrami, reliéfu ze Svatého Kopečka u Olomouce a ikony z bývalého augustiniánského kláštera sv. Tomáše v Brně. Na rozdíl od dosavadních interpretací těchto monumentálních barokních slavností, jež byly nahlíženy výhradně jako církevní oslavy a jako důkaz tehdejší záliby v divadelnosti, demonstruje autor knihy, že s využitím antropologického a sociologického hlediska se tyto události mohou ukázat jako jeviště ambicí různých skupin účastníků i jako zrcadlo podstatných aspektů kultury 17. a 18. století.
Anotace anglicky
The book represents an original view on the baroque culture in Bohemia and Moravia. It has been provided through an analysis of three coronations of miraculous images-Madonnas from 1732 and 1736: the Madonna of the Holy Mountain (Sacro Monte) near Příbram (a wooden statuette from the 14th c.), the Madonna of the Holy Hill (Svatý Kopeček) near Olomouc (a stone polychrome embossment from the first third of the 17th c.) and the "St Lucas" icon from the former Augustinian monastery of St Thomas in Brno. Unlike the hitherto interpretations of these monumental baroque festivities, which were presented as church manifestations that show evidence of theatricality, emotionality and the spectacular character of baroque culture, the author of the book uses a historical-anthropological perspective in order to present these festivities (as rituals) as a stage of different ambitions as well as a mirror of crucial thought concepts of Central European society in the 17th and 18th centuries.
Návaznosti
GB14-36521G, projekt VaVNázev: Centrum pro transdisciplinární výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách: obraz, komunikace, jednání
VytisknoutZobrazeno: 3. 5. 2024 03:08