a 2019

Principles and dilemmas of information ethics with regard to the problem of disinformation

STODOLA, Jiří

Základní údaje

Originální název

Principles and dilemmas of information ethics with regard to the problem of disinformation

Autoři

STODOLA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Informačné interakcie, 21-22 October 2019, Bratislava, 2019

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50803 Information science

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00111040

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-223-4803-4

Klíčová slova česky

informační etika; principy; dilemata; informace; desinformace; svoboda slova; právo na informace; cenzura

Klíčová slova anglicky

information ethics; principles; dilemmas; information; disinformation; freedom of speech; right to information; censorship

Štítky

Změněno: 31. 3. 2020 21:10, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

At present, disinformation campaigns, which are mainly associated with so-called alternative internet media, are widely debated. It seems that a force solution to the disinformation problem consisting in forbidding or stigmatizing these media often conflicts with one of the pillars of Western democracy, – the right to freedom of speech –, as it potentially opens space for targeted censorship. Spreading of disinformation on the part of these media, on the other hand, restricts the right of users to information because they are offered as information something that, as a matter of fact, is not likely to be information. Is it possible to find such principles of information ethics, that effectively solve a possible collision between these rights without violating any of these rights, and can they be used to solve the problem associated with the problem of disinformation?

Návaznosti

MUNI/A/1282/2018, interní kód MU
Název: Design Thinking Action Lab 2019: virtuální realita, sociální inovace a digital humanities
Investor: Masarykova univerzita, Design Thinking Action Lab 2019: virtuální realita, sociální inovace a digital humanities, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty