STODOLA, Jiří. Principles and dilemmas of information ethics with regard to the problem of disinformation. In Informačné interakcie, 21-22 October 2019, Bratislava. 2019. ISBN 978-80-223-4803-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Principles and dilemmas of information ethics with regard to the problem of disinformation
Autoři STODOLA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Informačné interakcie, 21-22 October 2019, Bratislava, 2019.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50803 Information science
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00111040
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-223-4803-4
Klíčová slova česky informační etika; principy; dilemata; informace; desinformace; svoboda slova; právo na informace; cenzura
Klíčová slova anglicky information ethics; principles; dilemmas; information; disinformation; freedom of speech; right to information; censorship
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 31. 3. 2020 21:10.
Anotace
At present, disinformation campaigns, which are mainly associated with so-called alternative internet media, are widely debated. It seems that a force solution to the disinformation problem consisting in forbidding or stigmatizing these media often conflicts with one of the pillars of Western democracy, – the right to freedom of speech –, as it potentially opens space for targeted censorship. Spreading of disinformation on the part of these media, on the other hand, restricts the right of users to information because they are offered as information something that, as a matter of fact, is not likely to be information. Is it possible to find such principles of information ethics, that effectively solve a possible collision between these rights without violating any of these rights, and can they be used to solve the problem associated with the problem of disinformation?
Návaznosti
MUNI/A/1282/2018, interní kód MUNázev: Design Thinking Action Lab 2019: virtuální realita, sociální inovace a digital humanities
Investor: Masarykova univerzita, Design Thinking Action Lab 2019: virtuální realita, sociální inovace a digital humanities, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 26. 7. 2024 21:51