k 2019

Promoting physical activity in pre-school education in the Czech Republic

KOUŘILOVÁ, Iva and Hana JANOŠKOVÁ

Basic information

Original name

Promoting physical activity in pre-school education in the Czech Republic

Name in Czech

Podpora pohybových aktivit v předškolním vzdělávání v České republice

Authors

KOUŘILOVÁ, Iva and Hana JANOŠKOVÁ

Edition

International Scientific and Professional Conference - Health of Children and Adolescents, 2019

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

předškolní vzdělávání; pohybové vzdělávání; pohybový režim dětí; pohybová aktivita dětí; spontánní pohybová aktivita; řízená pohybová aktivita

Keywords in English

pre-school education; physical education; exercise regimen of children; physical activity of children; spontaneous physical activity; controlled physical activity
Změněno: 31/10/2019 10:33, Mgr. Iva Kouřilová, Ph.D.

Abstract

V originále

The aim of this paper is to assess the Framework Educational Programme for pre-school education, comparing the health recommendations for children and exercise regimen and the reality of physical education in actual kindergartens. The starting point for comparing is a content analysis of the Framework Educational Programme of physical activity of children in kindergartens. Classes were observed in an ordinary nursery school and a kindergarten participating in the programme called Kindergarten promoting health. The volume of spontaneous and controlled physical activities was monitored by a method of direct observation and by chronometry. The results were compared with curricular and professional recommendations for physical activity of children. It was found out that the total amount of physical activities in kindergartens corresponds to the ideal amount of physical activity recommended for children. However, the amount of controlled physical activities is not sufficient and it probably is not enough to meet the quality requirements for physical education of children.

In Czech

Cílem příspěvku je posoudit český Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání se zdravotními doporučeními pro pohybový režim dětí a s realitou pohybového vzdělávání v praxi mateřských škol. Východiskem pro porovnání je obsahová analýza rámcového vzdělávacího programu a přímé pozorování pohybové aktivity dětí v mateřských školách. Pozorovány byly třídy v běžné mateřské škole a v mateřské škole zapojené do programu Mateřská škola podporující zdraví. Objem řízených a neřízených pohybových aktivit byl sledován metodou přímého pozorování a metodou chronometráže. Výsledky byly porovnány s kurikulárními i odbornými doporučeními pro pohybovou aktivitu dětí. Bylo zjištěno, že celkový objem pohybových aktivit v MŠ odpovídá optimálnímu pohybovému režimu dětí. Objem řízených pohybových aktivit však není dostatečný a zřejmě nestačí k plnění kvalitativních požadavků na pohybové vzdělávání dětí.