2019
Vysokorychlostní železnice v České republice z hlediska územního plánování
DUJKA, JiříZákladní údaje
Originální název
Vysokorychlostní železnice v České republice z hlediska územního plánování
Název anglicky
High-speed rail network in the Czech Republic according to temporal urban planning
Autoři
DUJKA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, Sborník z konference AUÚP, Brno 11.-12.4.2019, od s. 83-87, 5 s. 2019
Nakladatel
Ústav územního rozvoje
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50700 5.7 Social and economic geography
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14560/19:00111109
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-80-87318-83-6
Klíčová slova anglicky
high-speed rail; Czech Republic; urban planning
Změněno: 24. 3. 2020 15:13, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Vysokorychlostní železniční tratě jsou v současné době diskutovaným tématem. Jedná se o nový typ infrastruktury, který u nás dosud nikde nebyl vybudován a o jehož výstavbě se uvažuje v horizontu několika dekád. Problematika vysokorychlostních tratí, které jsou součástí systému tzv. Rychlých spojení (RS), s sebou přináší řadu aspektů nejen z technického a provozního hlediska. Lze s jistotou tvrdit, že vliv této infrastruktury v prostoru bude značný a může představovat další impuls regionálního rozvoje. Při současných debatách o RS je poněkud opomíjena prostorová složka. Politika územního rozvoje ČR vymezuje koridory, zpřesněné v navazujících územně plánovacích dokumentacích, podle přístupů k tématu z poloviny 90. let 20. století. Současné diskurzy v této oblasti však naznačují, že se jedná o koncepci přinejmenším zčásti překonanou a neaktuální. Důkazem budiž například nejasné trasování páteřní trati mezi Prahou a Brnem. Pro řadu obcí navíc představuje územní rezerva vysokorychlostní trati překážku pro rozvoj, přičemž není jasné, zda a v jaké podobě bude tato kolejová infrastruktura realizována. Cílem příspěvku je poukázat na současné přístupy v oblasti plánování vysokorychlostní železniční sítě v České republice a porovnat je se současným stavem územní ochrany ploch pro tuto infrastrukturu. Dále příspěvek poukazuje na možné dopady výstavby vysokorychlostních tratí do správních území vybraných obcí.
Anglicky
High-speed rail network is widely discussed. It is a new type of infrastructure, which is not established in the Czech Republic yet. Nevertheless, the building of this network is to be started in several decades. The topic carries many aspects not only in technical and operational points of view. It is possible to claim, the impact of this infrastructure will be considerable and it may be the other impulse for regional development. In these debates, the spatial component is often ignored. Politika územního rozvoje ČR defines several corridors, which are spatially precised in the following urban planning documentations. The main base for the spatial protection of high-speed rail corridors has been established in the mid-1990s. Temporal discourses, however, indicate, that the conception is rather outdated and not actual. For example, there are several variants of the spinal route between Prague and Brno. The spatial protection is also a barrier of development for many municipalities, while it is not established, whether the high-speed rail will ever be built. The aim of this paper is to point out the temporal approaches of high-speed rail planning in the Czech Republic and compare this with the state of spatial protection for this infrastructure. Furthermore, the article discusses possible impact of infrastructure into several selected municipalities.
Návaznosti
CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód MU (Kód CEP: EF16_026/0008430) |
| ||
EF16_026/0008430, projekt VaV |
|