DUJKA, Jiří. Vysokorychlostní železnice v České republice z hlediska územního plánování. In Sborník z konference AUÚP, Brno 11.-12.4.2019. Brno: Ústav územního rozvoje, 2019, s. 83-87. ISBN 978-80-87318-83-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vysokorychlostní železnice v České republice z hlediska územního plánování
Název anglicky High-speed rail network in the Czech Republic according to temporal urban planning
Autoři DUJKA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brno, Sborník z konference AUÚP, Brno 11.-12.4.2019, od s. 83-87, 5 s. 2019.
Nakladatel Ústav územního rozvoje
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50700 5.7 Social and economic geography
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14560/19:00111109
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-87318-83-6
Klíčová slova anglicky high-speed rail; Czech Republic; urban planning
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 24. 3. 2020 15:13.
Anotace
Vysokorychlostní železniční tratě jsou v současné době diskutovaným tématem. Jedná se o nový typ infrastruktury, který u nás dosud nikde nebyl vybudován a o jehož výstavbě se uvažuje v horizontu několika dekád. Problematika vysokorychlostních tratí, které jsou součástí systému tzv. Rychlých spojení (RS), s sebou přináší řadu aspektů nejen z technického a provozního hlediska. Lze s jistotou tvrdit, že vliv této infrastruktury v prostoru bude značný a může představovat další impuls regionálního rozvoje. Při současných debatách o RS je poněkud opomíjena prostorová složka. Politika územního rozvoje ČR vymezuje koridory, zpřesněné v navazujících územně plánovacích dokumentacích, podle přístupů k tématu z poloviny 90. let 20. století. Současné diskurzy v této oblasti však naznačují, že se jedná o koncepci přinejmenším zčásti překonanou a neaktuální. Důkazem budiž například nejasné trasování páteřní trati mezi Prahou a Brnem. Pro řadu obcí navíc představuje územní rezerva vysokorychlostní trati překážku pro rozvoj, přičemž není jasné, zda a v jaké podobě bude tato kolejová infrastruktura realizována. Cílem příspěvku je poukázat na současné přístupy v oblasti plánování vysokorychlostní železniční sítě v České republice a porovnat je se současným stavem územní ochrany ploch pro tuto infrastrukturu. Dále příspěvek poukazuje na možné dopady výstavby vysokorychlostních tratí do správních území vybraných obcí.
Anotace anglicky
High-speed rail network is widely discussed. It is a new type of infrastructure, which is not established in the Czech Republic yet. Nevertheless, the building of this network is to be started in several decades. The topic carries many aspects not only in technical and operational points of view. It is possible to claim, the impact of this infrastructure will be considerable and it may be the other impulse for regional development. In these debates, the spatial component is often ignored. Politika územního rozvoje ČR defines several corridors, which are spatially precised in the following urban planning documentations. The main base for the spatial protection of high-speed rail corridors has been established in the mid-1990s. Temporal discourses, however, indicate, that the conception is rather outdated and not actual. For example, there are several variants of the spinal route between Prague and Brno. The spatial protection is also a barrier of development for many municipalities, while it is not established, whether the high-speed rail will ever be built. The aim of this paper is to point out the temporal approaches of high-speed rail planning in the Czech Republic and compare this with the state of spatial protection for this infrastructure. Furthermore, the article discusses possible impact of infrastructure into several selected municipalities.
Návaznosti
CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód MU
(Kód CEP: EF16_026/0008430)
Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace (Akronym: NOVÁ MOBILITA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace, PO 1 Posilování kapacit pro kvalitní výzkum
EF16_026/0008430, projekt VaVNázev: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace
VytisknoutZobrazeno: 30. 8. 2024 22:23