k 2019

Školní výkonová motivace, tréma a školní prospěch žáků druhého stupně základních škol

STRÁNSKÁ, Zdenka a Petra KUBEŠOVÁ

Základní údaje

Originální název

Školní výkonová motivace, tréma a školní prospěch žáků druhého stupně základních škol

Název česky

Školní výkonová motivace, tréma a školní prospěch žáků druhého stupně základních škol

Název anglicky

Academic achievement motivation, test anxiety and school achievement of the second grade of elementary school pupils

Autoři

STRÁNSKÁ, Zdenka a Petra KUBEŠOVÁ

Vydání

Konference Novinky v pedagogické a školní psychologii 2019 "Co opravdu zajímá školní psychology?", Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, Brno, pořádaná Asociací školní psychologie, Ústavem pedagogických věd FF MU a Katedrou psychologie PdF MU ve dnech 29. - 30. 8. 2019, 2019

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

školní výkonová motivace; tréma; školní prospěch; žáci druhého stupně základní školy

Klíčová slova anglicky

academic achievement motivation; test anxiety; school achievement; pupils of the second grade of elementary school
Změněno: 1. 11. 2019 13:52, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek pojednává o výzkumném šetření zaměřeném na školní výkonovou motivaci a školní prospěch žáků zažívajících pocity trémy ve srovnání s žáky, pro které tréma není takovým problémem, nebo ji běžně nezažívají. Data byla získána od 231 žáků druhého stupně základních škol. Byly použity dotazník Školní výkonová motivace žáků V. Hrabala a I. Pavelkové (2011) a Škála klasického strachu, sociálně situační anxiety a trémy (KSAT) O. Kondáše (1973). Výsledky výzkumu ukázaly, že chlapci a dívky se neliší ani v míře trémy ani v úrovni výkonové motivace a že žáci-trémisté a žáci inklinující k trémě jsou na rozdíl od žáků ne-trémistů motivováni především potřebou vyhnout se neúspěchu.

Anglicky

The paper deals with the research focused on the relation between academic achievement motivation, school achievement and test anxiety. The data were collected from 231 pupils of the second grade of elementary school. Questionnaire of academic achievement motivation by V. Hrabal, I. Pavelková (2011) and KSAT scale by O. Kondáš (1973) were used for the research. The results showed that boys and girls do not differentiate either in level of test anxiety or level of achievement motivation. It was discovered that pupils suffering from test anxiety and pupils tending to suffer from test anxiety are (unlike their not suffering from test anxiety classmates) motivated especially by the need to avoid failure.