2019
Školní výkonová motivace, tréma a školní prospěch žáků druhého stupně základních škol
STRÁNSKÁ, Zdenka a Petra KUBEŠOVÁZákladní údaje
Originální název
Školní výkonová motivace, tréma a školní prospěch žáků druhého stupně základních škol
Název česky
Školní výkonová motivace, tréma a školní prospěch žáků druhého stupně základních škol
Název anglicky
Academic achievement motivation, test anxiety and school achievement of the second grade of elementary school pupils
Autoři
STRÁNSKÁ, Zdenka a Petra KUBEŠOVÁ
Vydání
Konference Novinky v pedagogické a školní psychologii 2019 "Co opravdu zajímá školní psychology?", Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, Brno, pořádaná Asociací školní psychologie, Ústavem pedagogických věd FF MU a Katedrou psychologie PdF MU ve dnech 29. - 30. 8. 2019, 2019
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
školní výkonová motivace; tréma; školní prospěch; žáci druhého stupně základní školy
Klíčová slova anglicky
academic achievement motivation; test anxiety; school achievement; pupils of the second grade of elementary school
Změněno: 1. 11. 2019 13:52, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
V originále
Příspěvek pojednává o výzkumném šetření zaměřeném na školní výkonovou motivaci a školní prospěch žáků zažívajících pocity trémy ve srovnání s žáky, pro které tréma není takovým problémem, nebo ji běžně nezažívají. Data byla získána od 231 žáků druhého stupně základních škol. Byly použity dotazník Školní výkonová motivace žáků V. Hrabala a I. Pavelkové (2011) a Škála klasického strachu, sociálně situační anxiety a trémy (KSAT) O. Kondáše (1973). Výsledky výzkumu ukázaly, že chlapci a dívky se neliší ani v míře trémy ani v úrovni výkonové motivace a že žáci-trémisté a žáci inklinující k trémě jsou na rozdíl od žáků ne-trémistů motivováni především potřebou vyhnout se neúspěchu.
Anglicky
The paper deals with the research focused on the relation between academic achievement motivation, school achievement and test anxiety. The data were collected from 231 pupils of the second grade of elementary school. Questionnaire of academic achievement motivation by V. Hrabal, I. Pavelková (2011) and KSAT scale by O. Kondáš (1973) were used for the research. The results showed that boys and girls do not differentiate either in level of test anxiety or level of achievement motivation. It was discovered that pupils suffering from test anxiety and pupils tending to suffer from test anxiety are (unlike their not suffering from test anxiety classmates) motivated especially by the need to avoid failure.