k 2019

Profesní vzdělávání behaviorálních analytiků: využití metody behavioral skills training

PANČOCHA, Karel a Sheri Leigh KINGSDORF

Základní údaje

Originální název

Profesní vzdělávání behaviorálních analytiků: využití metody behavioral skills training

Název česky

Profesní vzdělávání behaviorálních analytiků: využití metody behavioral skills training

Název anglicky

Professional Education of Behavior Analysts: Using Behavioral Skills Training Methods

Vydání

11. ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2019, 2019

Další údaje

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50302 Education, special

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7509-673-9

Klíčová slova česky

Profesní vzdělávání; Behaviorálních analytik; Behavioral skills training

Klíčová slova anglicky

Professional education; Behavioral Analysts; Behavioral skills training
Změněno: 7. 2. 2020 11:38, prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.

Anotace

V originále

Behaviorální analytik je odborník, který by měl být schopen poskytovat behaviorální intervence osobám s neurovývojovými poruchami, např. poruchami autistického spektra. V rámci vzdělávání budoucích behaviorálních analytiků jsme ověřovali možnost využití metody Behavioral Skills Training (BST) k nácviku dovedností potřebných k samostatnému vytvoření a implementaci behavioprálního plánu u klientů. Praktický nácvik probíhal v rámci šesti intezivních seminářů ve čtrnáctidenních cyklech, kterých se zúčastnilo šest budoucích behaviorálních analytiků. Průběžně osvojované dovednosti studenti využívali v rámci své řízené praxe. Ke zjišťování využití nově získaných dovedností v praxi jsme zvolili vnitrosuběktový experimentální design. Data byla získávána průběžně z vlastních záznamů respondentů o provedených činnostech v rámci jejich práce s klientem. Výsledky ukazují , že metody BST mohou být velmi účinné při nácviku praktických dovedností potřebných pro vytvoření behaviorálního plánu a zahájení behaviorální intervence u klienta s neurovývojovým postižením.

Anglicky

A behavioral analyst is an expert who should be able to provide behavioral interventions to persons with neurodevelopmental disorders, such as autistic spectrum disorders. In the education of future behavioral analysts, we examined the possibility of using the Behavioral Skills Training (BST) method to practice the skills needed to independently develop and implement a behavioral plan for clients. Practical training took place in six intensive seminars in 14-day cycles attended by six future behavioral analysts. To determine the use of newly acquired skills in practice, we chose single subject design. Data were obtained continuously from the respondents' own records of the activities performed within their work with the client. The results show that BST methods can be very effective in practicing the practical skills needed to develop a behavioral plan and initiate a behavioral intervention in a client with a developmental disability.

Návaznosti

0249/2018, interní kód MU
Název: Zavedení postgraduálního studia Aplikované behaviorální analýzy na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity pro využití k práci s dětmi s poruchou autistického spektra III.
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Zavedení postgraduálního studia Aplikované behaviorální analýzy na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity pro využití k práci s dětmi s poruchou autistického spektra III.