J 2020

Career Adaptability and Social Support of Vocational Students Leaving Upper Secondary School

HLAĎO, Petr, Lucia KVASKOVÁ, Stanislav JEŽEK, Andreas HIRSCHI, Petr MACEK et. al.

Základní údaje

Originální název

Career Adaptability and Social Support of Vocational Students Leaving Upper Secondary School

Název česky

Kariérní adaptabilita a sociální podpora absolventů středních odborných škol a učilišť

Autoři

HLAĎO, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Lucia KVASKOVÁ (703 Slovensko, domácí), Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, domácí), Andreas HIRSCHI (756 Švýcarsko) a Petr MACEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of Career Assessment, Thousand Oaks, SAGE Publications, 2020, 1069-0727

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 3.276

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00113991

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000495552600001

Klíčová slova česky

kariérová adaptabilita; Career Adapt-Abilities Scale; sociální podpora; rodičovská podpora; učitelská podpora; vrstevnická podpora

Klíčová slova anglicky

career adaptability; Career Adapt-Abilities Scale; social support; parental support; teacher support; peer support

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2021 12:25, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

This study used a sample of 3,028 vocational upper secondary Czech students to validate the measurement model of the Career Adapt-Abilities Scale—Czech Form, assessing concern, control, curiosity, and confidence as the psychosocial resources for managing occupational transitions, developmental tasks, and work traumas. We moreover examined the associations of parental psychosocial support, parental instrumental support (action), teacher support, and peer support with the four components of career adaptability. As expected, social support provided by significant others was positively associated with career adaptability. Diverse sources of social support related differently to various career adaptability components. Career concern and confidence were associated simultaneously with parental psychosocial support, teacher support, and peer support while control was associated only with the parental and friend support and curiosity was associated with the social support from teachers and friends. Moreover, parental instrumental support did not show any significant link to career adaptability components.

Česky

Studie je zaměřena na ověření psychometrických vlastností nástroje Career Adapt-Abilities Scale—Czech Form, který měří psychosociální konstrukt kariérové adaptability. Dále jsme ve studii zjišťovali vztahy mezi podporou poskytovanou rodiči, učitelskou podporou, podporou vrstevníků, a to se čtyřmi komponentami kariérové adaptability (zájem, kontrola, zvídanost, sebedůvěra). Sociální podpora poskytovaná významnými osobami ze sociálního okolí žáka byla pozitivně spojena s kariérovou adaptabilitou, přičemž různé zdroje sociální podpory přispívali k úrovni jednotlivých komponent kriérové adaptability rozdílně. Kariérový zájem a sebedůvěra byly asociovány s rodičovskou psychosociální podporou, podporou ze strany učitelů a vrstevníků, zatímco kariérová kontrola byla asociována pouze s rodičovkou a vrstevnickou podporou. Kariérová zvídavost byla asociována se sociální podporou poskytovanou učiteli a vrstevníky. Dále bylo zjištěno, že rodičovská instrumentální podpora nebyla spojena se žádnou z komponent kariérové adaptability.

Návaznosti

GA18-07537S, projekt VaV
Název: Kariérová adaptabilita absolventů odborných vyšších sekundárních škol v období přechodu ze školy do práce
Investor: Grantová agentura ČR, Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition