2020
Career Adaptability and Social Support of Vocational Students Leaving Upper Secondary School
HLAĎO, Petr, Lucia KVASKOVÁ, Stanislav JEŽEK, Andreas HIRSCHI, Petr MACEK et. al.Základní údaje
Originální název
Career Adaptability and Social Support of Vocational Students Leaving Upper Secondary School
Název česky
Kariérní adaptabilita a sociální podpora absolventů středních odborných škol a učilišť
Autoři
HLAĎO, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Lucia KVASKOVÁ (703 Slovensko, domácí), Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, domácí), Andreas HIRSCHI (756 Švýcarsko) a Petr MACEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Journal of Career Assessment, Thousand Oaks, SAGE Publications, 2020, 1069-0727
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 3.276
Kód RIV
RIV/00216224:14210/20:00113991
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000495552600001
Klíčová slova česky
kariérová adaptabilita; Career Adapt-Abilities Scale; sociální podpora; rodičovská podpora; učitelská podpora; vrstevnická podpora
Klíčová slova anglicky
career adaptability; Career Adapt-Abilities Scale; social support; parental support; teacher support; peer support
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2021 12:25, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
This study used a sample of 3,028 vocational upper secondary Czech students to validate the measurement model of the Career Adapt-Abilities Scale—Czech Form, assessing concern, control, curiosity, and confidence as the psychosocial resources for managing occupational transitions, developmental tasks, and work traumas. We moreover examined the associations of parental psychosocial support, parental instrumental support (action), teacher support, and peer support with the four components of career adaptability. As expected, social support provided by significant others was positively associated with career adaptability. Diverse sources of social support related differently to various career adaptability components. Career concern and confidence were associated simultaneously with parental psychosocial support, teacher support, and peer support while control was associated only with the parental and friend support and curiosity was associated with the social support from teachers and friends. Moreover, parental instrumental support did not show any significant link to career adaptability components.
Česky
Studie je zaměřena na ověření psychometrických vlastností nástroje Career Adapt-Abilities Scale—Czech Form, který měří psychosociální konstrukt kariérové adaptability. Dále jsme ve studii zjišťovali vztahy mezi podporou poskytovanou rodiči, učitelskou podporou, podporou vrstevníků, a to se čtyřmi komponentami kariérové adaptability (zájem, kontrola, zvídanost, sebedůvěra). Sociální podpora poskytovaná významnými osobami ze sociálního okolí žáka byla pozitivně spojena s kariérovou adaptabilitou, přičemž různé zdroje sociální podpory přispívali k úrovni jednotlivých komponent kriérové adaptability rozdílně. Kariérový zájem a sebedůvěra byly asociovány s rodičovskou psychosociální podporou, podporou ze strany učitelů a vrstevníků, zatímco kariérová kontrola byla asociována pouze s rodičovkou a vrstevnickou podporou. Kariérová zvídavost byla asociována se sociální podporou poskytovanou učiteli a vrstevníky. Dále bylo zjištěno, že rodičovská instrumentální podpora nebyla spojena se žádnou z komponent kariérové adaptability.
Návaznosti
GA18-07537S, projekt VaV |
|