D 2019

Evaluation of an ESP Coursebook Quality: Design-Based Research

ELLEDEROVÁ, Eva

Základní údaje

Originální název

Evaluation of an ESP Coursebook Quality: Design-Based Research

Název česky

Hodnocení učebnice pro výuku ESP: Konstrukční výzkum

Autoři

ELLEDEROVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Bologna, Conference proceedings. Innovation in Language Learning. 12th Edition, od s. 278-284, 7 s. 2019

Nakladatel

Filodiritto Editore

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Itálie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00111290

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-88-85813-80-9

ISSN

UT WoS

000719798200047

Klíčová slova česky

učebnice pro výuku ESP; konstrukční výzkum; iterace, systém hodnotících kritérií; dotazníkové šetření; konstrukční principy

Klíčová slova anglicky

ESP coursebook; design-based research; iteration; evaluation criteria checklist; questionnaire survey; design principles

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 1. 2022 16:51, Mgr. Ing. Eva Ellederová, Ph.D.

Anotace

V originále

This contribution deals with the research methodology and results of one phase of design-based research (hereinafter referred to as DBR) of an ESP coursebook – evaluation of the coursebook by means of a questionnaire survey. The ESP coursebook was designed for the course English for Information Technology taught at Brno University of Technology in the Czech Republic. The main objective of DBR is to establish a link between the design of the coursebook and its iterative testing for the purpose of its evaluation and re-design so that it would be the most appropriate teaching and learning tool for the target group of students. Besides the optimisation of the coursebook quality by means of the production of substantive design principles (characteristics of the coursebook design itself) and procedural design principles (characteristics of the coursebook design approach), the research results should lead to the verification and development of the existing theories of the ESP learning materials development. The first part of this contribution focuses on research methodology, the coursebook and samples characteristics and development of a research tool. The second part provides data analysis and interpretation. Besides the recommendations concerning the coursebook redesign, the research findings reveal similarities and differences in teachers’ and students’ opinions about the ESP coursebook quality.

Návaznosti

MUNI/A/1143/2018, interní kód MU
Název: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Akronym: AKTEV VIII)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum učení a vyučování cizím jazykům, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty