2019
Novice Teachers of English as a Foreign Language in the Czech Republic and their Drop-Out Intentions
HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ a Tomáš KOHOUTEKZákladní údaje
Originální název
Novice Teachers of English as a Foreign Language in the Czech Republic and their Drop-Out Intentions
Název česky
Začínající učitelé angličtiny jako cizího jazyka v České republice a jejich záměr odejít ze školy/ze školství
Autoři
HANUŠOVÁ, Světlana (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Tomáš KOHOUTEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Journal of Language and Cultural Education, Nitra, OZ SlovakEdu, 2019, 1339-4045
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/19:00107790
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
UT WoS
000502829500003
Klíčová slova česky
výuka angličtiny jako cizího jazyka;začínající učitelé; odchody ze školy či ze školství
Klíčová slova anglicky
teaching English as a foreign language; novice teachers; drop-out
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2020 10:38, Dana Nesnídalová
V originále
Problems with staffing play a crucial role among factors influencing the quality of English language teaching at Czech primary and lower secondary schools. Since 1990 the shortage of teachers of English as a foreign language has been repeatedly reported by the Czech School Inspectorate. The shortage is largely caused by the reluctance of English language teacher education study programme graduates to accept teaching positions at primary and lower secondary schools. A drop-out syndrome in the early stages of the teachers’ career is another factor that may contribute to the lack of teachers of English. Unfortunately, it has not been researched in the Czech Republic and it has not been systematically monitored by the state. In the research study focusing on novice teacher drop-out, conducted in 2015–2017, we deal with the process of socialisation of novice teachers in schools and with external factors that influence the socialisation and that can be seen as predictors of novice teachers’ decision to stay in their current school or leave either the school or the teaching profession. The current paper presents partial findings related to drop-out intentions of novice teachers of English as a foreign language in comparison with teachers of other subjects. Our findings indicate that drop-out intentions are more frequent in teachers of English as a foreign language than for other teachers and that teachers of English evaluate their cooperation with colleagues and leadership at their schools more critically than other teachers.
Česky
Problémy s nedostatkem učitelů hrají klíčovou roli mezi faktory ovlivňujícími kvalitu výuky anglického jazyka na českých základních školách. Nedostatek učitelů angličtiny jako cizího jazyka od roku 1990 opakovaně reportuje Česká školní inspekce. Nedostatek je z velké části způsoben neochotou absolventů studijních programů učitelů anglického jazyka přijímat učitelské pozice na základních školách. Dalším faktorem, který může přispět k nedostatku učitelů angličtiny, jsou odchody učitelů ue školy či ze školství. Tyto odchody bohužel v České republice nebyly dosud zkoumány či sledovány státem garantovanými statistikami. Ve výzkumné studii zaměřené na odchody začínajících učitelů ze školy či školství, která byla realizována v letech 2015–2017, jsme se zabývali procesem socializace začínajících učitelů ve školách a vnějšími faktory, které ovlivňují socializaci a které lze považovat za prediktory rozhodnutí začínajících učitelů zůstat ve své současné škole nebo opustit školu nebo učitelskou profesi. Článek představuje dílčí zjištění související se záměry začínajících učitelů angličtiny jako cizího jazyka ve srovnání s učiteli jiných předmětů. Naše zjištění ukazují, že začínající učitelé angličtiny jako cizího jazyka chtějí odcházet ze školy častěji než jiní učitelé a že navíc učitelé angličtiny hodnotí svou spolupráci s kolegy a vedení na svých školách kritičtěji než ostatní učitelé.
Návaznosti
GA15-12956S, projekt VaV |
|