J 2019

Výhody a využitelnost barevných fólií ve speciálně pedagogickém procesu.

BENEŠ, Pavel, Zuzana STŘÍTESKÁ a Martin VRUBEL

Základní údaje

Originální název

Výhody a využitelnost barevných fólií ve speciálně pedagogickém procesu.

Název anglicky

Color Files Benefits and Utility in Special-Educational Process

Autoři

BENEŠ, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí), Zuzana STŘÍTESKÁ (203 Česká republika, domácí) a Martin VRUBEL (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, 2585-7363

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00111403

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

funkční vidění; barevné fólie a filtry; vidění; specifické poruchy učení; dyslexie

Klíčová slova anglicky

functional vision; color files and filters; special educational needs; dyslexia

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2020 09:52, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Článek prezentuje možné propojení tématu rehabilitace zrakových funkcí s tématem specifických poruch učení. Pokud dojde u jedince k postižení jeho zrakových funkcí, bývá často omezen ve velkém množství aktivit, ale i v kognitivní sféře. Podle stupně zrakového postižení je možné využít různé optické a kompenzační pomůcky, mezi které patří též barevné fólie. Z výzkumných šetření však vyplývá, že stejné barevné folie mohou mít pozitivní vliv i u školáků, kterým byla diagnostikována dyslexie. Pokud žák použije při čtení barevnou fólii, může dojít k významnému zlepšení rychlosti a kvality čtení, a to jak subjektivní, tak i objektivní.

Anglicky

This article presents a possible inter-disciplinary conection between rehabilitation of visual functions and specific learning disorders. When an individual is affected by his visual function, he is often limited in different activities as well as in the cognitive sphere. Depending on the degree of visual impairment, we use various optical and compensatory aids for rehabilitation, including colorful films. Color films can also have a positive effect on poupils who have been diagnosed with dyslexia, for example. If the pupil reads through the color film, the reading fast and quality can be significantly improved.