2019
Výhody a využitelnost barevných fólií ve speciálně pedagogickém procesu.
BENEŠ, Pavel, Zuzana STŘÍTESKÁ a Martin VRUBELZákladní údaje
Originální název
Výhody a využitelnost barevných fólií ve speciálně pedagogickém procesu.
Název anglicky
Color Files Benefits and Utility in Special-Educational Process
Autoři
BENEŠ, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí), Zuzana STŘÍTESKÁ (203 Česká republika, domácí) a Martin VRUBEL (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, 2585-7363
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/19:00111403
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
funkční vidění; barevné fólie a filtry; vidění; specifické poruchy učení; dyslexie
Klíčová slova anglicky
functional vision; color files and filters; special educational needs; dyslexia
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2020 09:52, Dana Nesnídalová
V originále
Článek prezentuje možné propojení tématu rehabilitace zrakových funkcí s tématem specifických poruch učení. Pokud dojde u jedince k postižení jeho zrakových funkcí, bývá často omezen ve velkém množství aktivit, ale i v kognitivní sféře. Podle stupně zrakového postižení je možné využít různé optické a kompenzační pomůcky, mezi které patří též barevné fólie. Z výzkumných šetření však vyplývá, že stejné barevné folie mohou mít pozitivní vliv i u školáků, kterým byla diagnostikována dyslexie. Pokud žák použije při čtení barevnou fólii, může dojít k významnému zlepšení rychlosti a kvality čtení, a to jak subjektivní, tak i objektivní.
Anglicky
This article presents a possible inter-disciplinary conection between rehabilitation of visual functions and specific learning disorders. When an individual is affected by his visual function, he is often limited in different activities as well as in the cognitive sphere. Depending on the degree of visual impairment, we use various optical and compensatory aids for rehabilitation, including colorful films. Color films can also have a positive effect on poupils who have been diagnosed with dyslexia, for example. If the pupil reads through the color film, the reading fast and quality can be significantly improved.