2019
Pojetí informační gramotnosti v ŠVP : analýza kurikula tří vybraných středních škol
ČERNÝ, MichalZákladní údaje
Originální název
Pojetí informační gramotnosti v ŠVP : analýza kurikula tří vybraných středních škol
Název anglicky
The Concept of Information Literacy in School Curriculum : Curriculum Analysis of Three Selected High Schools
Autoři
ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Journal of Technology and Information Education, Olomouc, Univerzita Palackého, 2019, 1803-537X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00108374
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
informatika; informační gramotnost; práce s informacemi; mediální gramotnost; kompetence; didaktika; kurikulum
Klíčová slova anglicky
informatics; information literacy; work with information; media literacy; didactics; competence
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 1. 4. 2020 18:30, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Kvalitativní empirická studie se zaměřuje na roli informační gramotnosti v kurikulu tří vybraných škol – gymnázia, zdravotnické školy s oborem praktická sestra a knihovnické střední školy. Využívá přitom dokumentovou analýzu tří školních vzdělávacích programů. Cílem článku je uchopení tématu informační gramotnosti ve zmíněných školách a sledování jeho předmětových, ale i průřezových přesahů. Nabízí pohled nikoli na to, jak je informační gramotnost učena, ale na její kurikulární uchopení ve školních vzdělávacích programech. Z analýzy se podařilo provést jak základní diskusi didaktickou, tak také sledovat hlavní témata nebo zajímavé aspekty, které s rozvoje informační gramotnosti souvisejí – její vztah s mediální gramotností, s kritickým myšlením, s kompetencemi k učení nebo snahu využít ji pro větší vazbu mezi vzdělávacím obsahem a okolním světem.
Anglicky
The qualitative empirical study focuses on the role of information literacy in the curriculum of three selected schools - high schools, nursing schools with practical nursing and library secondary schools. It uses a documentary analysis of three school educational programs. The review aims to grasp the topic of information literacy in these schools. The study is analysis information literacy as a subject-oriented phenomenon. It offers a view not of how information literacy is taught, but of its curriculum grasp in school education programs. The analysis succeeded in conducting an educational discussion as well as following the main topics or exciting aspects related to the development of information literacy - its relationship with media literacy, critical thinking, learning competencies or the effort to use it for a more significant link between educational content and the outside world.
Návaznosti
TL02000040, projekt VaV |
|