J 2019

Pojetí informační gramotnosti v ŠVP : analýza kurikula tří vybraných středních škol

ČERNÝ, Michal

Základní údaje

Originální název

Pojetí informační gramotnosti v ŠVP : analýza kurikula tří vybraných středních škol

Název anglicky

The Concept of Information Literacy in School Curriculum : Curriculum Analysis of Three Selected High Schools

Autoři

ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Journal of Technology and Information Education, Olomouc, Univerzita Palackého, 2019, 1803-537X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00108374

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

informatika; informační gramotnost; práce s informacemi; mediální gramotnost; kompetence; didaktika; kurikulum

Klíčová slova anglicky

informatics; information literacy; work with information; media literacy; didactics; competence

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 1. 4. 2020 18:30, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Kvalitativní empirická studie se zaměřuje na roli informační gramotnosti v kurikulu tří vybraných škol – gymnázia, zdravotnické školy s oborem praktická sestra a knihovnické střední školy. Využívá přitom dokumentovou analýzu tří školních vzdělávacích programů. Cílem článku je uchopení tématu informační gramotnosti ve zmíněných školách a sledování jeho předmětových, ale i průřezových přesahů. Nabízí pohled nikoli na to, jak je informační gramotnost učena, ale na její kurikulární uchopení ve školních vzdělávacích programech. Z analýzy se podařilo provést jak základní diskusi didaktickou, tak také sledovat hlavní témata nebo zajímavé aspekty, které s rozvoje informační gramotnosti souvisejí – její vztah s mediální gramotností, s kritickým myšlením, s kompetencemi k učení nebo snahu využít ji pro větší vazbu mezi vzdělávacím obsahem a okolním světem.

Anglicky

The qualitative empirical study focuses on the role of information literacy in the curriculum of three selected schools - high schools, nursing schools with practical nursing and library secondary schools. It uses a documentary analysis of three school educational programs. The review aims to grasp the topic of information literacy in these schools. The study is analysis information literacy as a subject-oriented phenomenon. It offers a view not of how information literacy is taught, but of its curriculum grasp in school education programs. The analysis succeeded in conducting an educational discussion as well as following the main topics or exciting aspects related to the development of information literacy - its relationship with media literacy, critical thinking, learning competencies or the effort to use it for a more significant link between educational content and the outside world.

Návaznosti

TL02000040, projekt VaV
Název: Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí (Akronym: TIGUP)
Investor: Technologická agentura ČR, Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí