J 2019

Časopis Kritische Blätter für Literatur und Kunst (1857–1858) v kontextu soudobých literárněkritických debat o realismu

URVÁLKOVÁ, Zuzana

Základní údaje

Originální název

Časopis Kritische Blätter für Literatur und Kunst (1857–1858) v kontextu soudobých literárněkritických debat o realismu

Název anglicky

Journal Kritische Blätter für Literatur und Kunst (1857–1858) in the context of contemporary literary-critical debates on realism

Autoři

URVÁLKOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Bohemica litteraria, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1213-2144

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00107808

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Kritische Blätter für Literatur und Kunst; literární časopisy; literární kritika; 50. léta 19. století; ideální realismus; Eduard Schmidt-Weissenfels; česko-německé literární vztahy; román v 19. století; knižnice Album

Klíčová slova anglicky

Kritische Blätter für Literatur und Kunst; literary journals; literary criticism; the 1850s; ideal realism; Eduard Schmidt-Weissenfels; Czech-German Literary Relations; 19th century novel; Album edition; Jan Neruda; Karel Sabina

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 4. 6. 2020 18:41, doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D.

Anotace

V originále

V příspěvku je představena podoba literární kritiky v německojazyčném časopise mapována Kritische Blätter für Literatur und Kunst (1857–1858), který vydával v Praze a Lipsku český nakladatel Ignác Leopold Kober. Časopis stal součástí sporů vedených v německé literární kritice o podobu realismu v umění a místem, kde se v osvícenském duchu pěstovala racionálně vymezená, objektivní kritika. Redaktor – Němec Eduard Schmidt-Weissenfels – prezentoval ve svých příspěvcích ideální realismus, jejž upřesňoval a doporučoval v opozici vůči dokumentárnímu, „absolutnímu“ realismu (v dnešní literární vědě by byl jeho ekvivalentem naturalismus), a Čech Ignác Jan Hanuš se zasazoval o kritické hodnocení vědeckých prací nejen německojazyčných, ale také slovanských a maďarských. Česko-německá redakce usilovala svým nadnárodním, panaustriakálním přístupem o vytvoření literárněkritického orgánu, v jehož rámci by se reflektovaly věda a umění středoevropského kulturního prostoru bez limitujícího národního hlediska. Zatímco Schmidt-Weissenfels se ve svém programu ideálního realismu dovolával tradice idealismu a romantismu, Hanuš a jeho spolupracovníci (zejména Julius Feifalík) nastavovali romantické tradici v české vědě kritické zrcadlo tím, že racionální kritikou zpochybňovali pravost nejstarších českých literárních památek a výsledky české vědy soudili přísnými měřítky německé vědy. Na podněty Kritische Blätter für Literatur und Kunst (1857–1858) reagovala také česká pobřeznová kritika – zejména Jan Neruda a Karel Sabina, kteří prosazovali realismus v české literatuře a vymezovali jeho estetický rámec.

Anglicky

This paper presents the age of literary criticism in German-language journals, as mapped out by Kritische Blätter für Literatur und Kunst (1857–1858), which was published in Prague and Leipzig by the Czech publisher Ignác Leopold Kober. The journal took part in the disputes that had taken place in the German literary criticism, concerning the form of Realism in art, and became a focal point where rationally defined, objective criticism was cultivated in the spirit of Enlightenment. While its editor, the German Eduard Schmidt-Weissenfels, in his articles presented a sort of an ideal Realism, which he further specified and favoured instead of the documentary, or „absolute“ Realism (the equivalent of which in today’s theory of literature would be Naturalism), the Czech Ignác Jan Hanuš promoted the critical evaluation of Slavic and Hungarian academic works in addition to those written in German. The Czech-German editorship with its supranational and panaustrian approach strived to create an organ of literary criticism to reflect the science and arts of the cultural space of Central Europe without the limitations of national standpoints. While Schmidt-Weissenfels pointed to Idealism and Romanticism in his programme of Ideal Realism, Hanuš and his collaborators (namely Julius Feifalík) pointed a critical mirror toward the Romantic tradition in Czech literary science by questioning the authenticity of the oldest literary monuments in Czech and the results of Czech literary science, using both the method of rational criticism and German science’s strict measures. Kritische Blätter für Literatur und Kunst (1857–1858) provided the impulse for the response of the Czech post-March criticism, as well – authors such as Jan Neruda and Karel Sabina started promoting Realism and defining its aesthetic framework.

Návaznosti

GA18-13778S, projekt VaV
Název: Německojazyčná knižnice Album nakladatele Ignáce Leopolda Kobera v českém literárním kontextu (Akronym: Kober)
Investor: Grantová agentura ČR, Německojazyčná knižnice Album nakladatele Ignáce Leopolda Kobera v českém literárním kontextu