D 2019

Robotic Systems and Present

HRBÁČEK, Jiří and Ľubica STUCHLÍKOVÁ

Basic information

Original name

Robotic Systems and Present

Name in Czech

Robotické systémy ve výuce

Authors

HRBÁČEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Ľubica STUCHLÍKOVÁ (703 Slovakia)

Edition

Danvers, ICETA 2019 17th IEEE International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications, p. 250-256, 7 pp. 2019

Publisher

IEEE

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/19:00111548

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-1-72814-967-7

Keywords in English

robotic systems;education; technical education; popularisation of science and technology

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 20/4/2020 12:37, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Robots and robotic systems are becoming an integral part of our daily lives intensively than ever. Children start to interact with them already in preschool age. Besides basic playing, they also begin to learn how to program them. As children grow up simple toys are step by step exchanged for more sophisticated ones, developing their robot programming skills from the first grade of elementary school to college. This way, interested individuals have the chance to smoothly progress from school to choice of future carrier and eventually programming on a professionally developed industry level. The programming of robotic systems is executed on various levels. The lowest layer requires the designer to know about hardware, electronics, communication between electronic systems on a physical level. In addition, the focus on diagnostics is needed; selfdiagnostics, continuous and service diagnostics of used hardware, wholly developed module and system. In our courses of robot construction and programming, we consistently and consciously focus on these areas, starting with children from the 3rd grade of elementary school, i.e. children from 8 years. This paper aims to present how the teaching is conducted in our courses, what our graduates can achieve when they continue in our courses also in high school. We want to share our experience from almost a decade of our research.

In Czech

Roboti a robotické systémy se stávají nedílnou součástí našeho každodenního života intenzivněji než kdy jindy. Děti s nimi začnou komunikovat již v mateřské škole. Kromě základního hraní se také začínají učit naprogramovat je. Jak děti vyrůstají, jednoduché hračky jsou postupně vyměněny za sofistikovanější a rozvíjejí jejich dovednosti v programování robotů od první třídy základní školy až po vysokou školu. Takto mají jednotliví zájemci možnost hladce přejít ze školy k výběru budoucí kariéry a případně k programování na profesionální úrovni. Programování robotických systémů je prováděno na různých úrovních. Nejnižší úroveň vyžaduje, aby návrhář byl seznámen s hardwarem, elektronikou, komunikací mezi elektronickými systémy na fyzikální úrovni. Kromě toho je třeba se zaměřit na diagnostiku, autodiagnostiku, průběžnou a servisní diagnostiku, použitý hardware. V našich kurzech stavby a programování robotů se důsledně věnujeme těmto oblastem - začínáme pracovat s dětmi 3. ročníku základní školy, tj. s dětmi od 8 let. Článek si klade za cíl představit, čeho naši absolventi dosahují, pokud úspěšně projdou kurzy. Chceme se podělit o své zkušenosti z téměř deset let probíhajících kurzů a z toho plynoucích výzkumů.

Links

CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_036/0005322, interní kód MU
Name: Podpora rozvíjení informatického myšlení (Acronym: PRIM)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education