HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Czech Theatrical Imagination in Teatro alla Scala : František Tröster and Miloš Wasserbauer’s Production of Katerina Izmailova (1964). Czech and Slovak Journal of Humanities : Musicologica. Olomouc: Univerzita Palackého, 2019, roč. 2019, č. 2, s. 60-69. ISSN 1805-3742.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Czech Theatrical Imagination in Teatro alla Scala : František Tröster and Miloš Wasserbauer’s Production of Katerina Izmailova (1964)
Autoři HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Czech and Slovak Journal of Humanities : Musicologica, Olomouc, Univerzita Palackého, 2019, 1805-3742.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00111652
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Katěrina Izmajlová; Dmitrij Šostakovič; Miloš Wasserbauer; František Tröster; divadlo; opera; operní režie; scénografie
Klíčová slova anglicky Katerina Izmajlova; Dmitri Shostakovich; Miloš Wasserbauer; František Tröster; theatre; opera; opera direction; scenography
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 3. 4. 2020 11:22.
Anotace
The article is focused on Miloš Wasserbauer’s and František Tröster’s two productions of Dmitri Shostakovich’s opera Katerina Izmailova in State Theatre in Brno and Teatro alla Scala in 1964. The author deals with the interpretation of the opera, the direction-scenography concept, and reception and historical context of the productions. In the sixties in former Czechoslovakia, theatre director Wasserbauer and scenographer Tröster represented the operatic staging practice that substantially relied on progressive tendencies in direction and scenography. The author analyses the direction-scenography concept of the productions which represent the shift in theatrical imagination of operatic staging practice of the era.
Návaznosti
MUNI/A/1164/2018, interní kód MUNázev: Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury II (Akronym: DIVMETOD)
Investor: Masarykova univerzita, Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 14:28