J 2019

Czech Theatrical Imagination in Teatro alla Scala : František Tröster and Miloš Wasserbauer’s Production of Katerina Izmailova (1964)

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka

Základní údaje

Originální název

Czech Theatrical Imagination in Teatro alla Scala : František Tröster and Miloš Wasserbauer’s Production of Katerina Izmailova (1964)

Autoři

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Czech and Slovak Journal of Humanities : Musicologica, Olomouc, Univerzita Palackého, 2019, 1805-3742

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00111652

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Katěrina Izmajlová; Dmitrij Šostakovič; Miloš Wasserbauer; František Tröster; divadlo; opera; operní režie; scénografie

Klíčová slova anglicky

Katerina Izmajlova; Dmitri Shostakovich; Miloš Wasserbauer; František Tröster; theatre; opera; opera direction; scenography

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 4. 2020 11:22, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

The article is focused on Miloš Wasserbauer’s and František Tröster’s two productions of Dmitri Shostakovich’s opera Katerina Izmailova in State Theatre in Brno and Teatro alla Scala in 1964. The author deals with the interpretation of the opera, the direction-scenography concept, and reception and historical context of the productions. In the sixties in former Czechoslovakia, theatre director Wasserbauer and scenographer Tröster represented the operatic staging practice that substantially relied on progressive tendencies in direction and scenography. The author analyses the direction-scenography concept of the productions which represent the shift in theatrical imagination of operatic staging practice of the era.

Návaznosti

MUNI/A/1164/2018, interní kód MU
Název: Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury II (Akronym: DIVMETOD)
Investor: Masarykova univerzita, Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty