2019
Czech Theatrical Imagination in Teatro alla Scala : František Tröster and Miloš Wasserbauer’s Production of Katerina Izmailova (1964)
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, ŠárkaZákladní údaje
Originální název
Czech Theatrical Imagination in Teatro alla Scala : František Tröster and Miloš Wasserbauer’s Production of Katerina Izmailova (1964)
Autoři
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Czech and Slovak Journal of Humanities : Musicologica, Olomouc, Univerzita Palackého, 2019, 1805-3742
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00111652
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Katěrina Izmajlová; Dmitrij Šostakovič; Miloš Wasserbauer; František Tröster; divadlo; opera; operní režie; scénografie
Klíčová slova anglicky
Katerina Izmajlova; Dmitri Shostakovich; Miloš Wasserbauer; František Tröster; theatre; opera; opera direction; scenography
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 4. 2020 11:22, Mgr. Zuzana Matulíková
Anotace
V originále
The article is focused on Miloš Wasserbauer’s and František Tröster’s two productions of Dmitri Shostakovich’s opera Katerina Izmailova in State Theatre in Brno and Teatro alla Scala in 1964. The author deals with the interpretation of the opera, the direction-scenography concept, and reception and historical context of the productions. In the sixties in former Czechoslovakia, theatre director Wasserbauer and scenographer Tröster represented the operatic staging practice that substantially relied on progressive tendencies in direction and scenography. The author analyses the direction-scenography concept of the productions which represent the shift in theatrical imagination of operatic staging practice of the era.
Návaznosti
MUNI/A/1164/2018, interní kód MU |
|