2019
Fall of evil, fall of good : Towards Cognitive Analysis of Performances of Verdi’s Shakespearean Operas
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, ŠárkaZákladní údaje
Originální název
Fall of evil, fall of good : Towards Cognitive Analysis of Performances of Verdi’s Shakespearean Operas
Autoři
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Cognitive Futures in the Arts and the Humanities 2019, Mainz, June 19.-23.2019, 2019
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00111656
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
opera; divadlo; Giuseppe Verdi; Macbeth; Otello; Teorie konceptuální metafory
Klíčová slova anglicky
opera; theatre; Giuseppe Verdi; Macbeth; Otello; Conceptual Metaphor Theory
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 4. 2020 12:56, doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Anotace
V originále
In my paper I present the results of analysis of various productions of Verdi’s operas Macbeth and Otello. Special attention is given to scenography of the productions as an evidence of key audio-visual metaphors (see e.g. Fahlenbrach 2010; 2016) incorporated in the directors’ concept. I focus on particular metaphors included in Shakespeare’s play that enter the stage via Verdi’s opera. Scenography – which I understand both as visual and audial means of expression – reflects the guidance of human senses for the purpose of emphasising and expressing the key concepts of Shakespeare’s and Verdi’s work. I analyse dynamics / kinetics of scenography which is used to guide viewer’s senses through appeal to concepts of evil, and good.
Návaznosti
MUNI/A/1164/2018, interní kód MU |
| ||
MUNI/21/HAV/2019, interní kód MU |
|