j 2019

Reflexe díla D. I. Fonvizina v českém prostředí

ŠIMÁČKOVÁ, Karolína

Základní údaje

Originální název

Reflexe díla D. I. Fonvizina v českém prostředí

Název anglicky

Czech Reflections on Works by Fonvizin

Autoři

ŠIMÁČKOVÁ, Karolína (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Novaja rusistika, Česká asociace slavistů z.s. 2019, 1803-4950

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)

Obor

60204 General literature studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00111808

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Denis Ivanovich Fonvizin; Czechoslovak Republic; theatre; cultural and politic situation; The Minor
Změněno: 6. 4. 2020 10:48, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Předkládaná studie reflektuje interpretaci politických názorů a společenských postojů ruského dramatika Denise Ivanoviče Fonvizin v českém prostředí. Přestože se nejedná o teatrologický text, pozornost je směřována především do českého divadelního prostředí, protože právě v souvislosti s divadlem se jméno Denis Ivanovič Fonvizin v českém prostředí objevilo hned několikrát. Sledována jsou zejména dvě období. Prvním z nich je doba meziválečná, tedy období prvorepublikové divadelní scény, kdy byly Fonvizinovy komedie na prknech českého divadla hrány vůbec poprvé. Druhým zkoumaným obdobím je doba po druhé světové válce, zejména pak po roce 1948, kdy se v českém prostředí objevily další překlady Fonvizinových děl, a následně byly uváděny v českých divadlech až do pádu komunistického režimu v roce 1989. Páteří této studie se staly autorkou sebrané divadelní programy, archivní materiály a dobová periodika, jež poskytla informace o dobové interpretaci autorových politických postojů.

Anglicky

The present study examines the ways in which the political opinions and social views of the Russian playwright Denis Ivanovich Fonvizin were interpreted. While it is not a theatrological study, it nevertheless focuses primarily on the Czech theatre scene, since that is where Fonvizin’s name reappeared several times in the last century. Two time periods are of particular interest. The first is the time between the two world wars when Fonvizin’s comedies were first introduced to Czech theatregoers. The second period falls between 1948 when more of Fonvizin’s plays were translated into Czech after the end of WWII and staged in Czech theatres and the fall of the communist regime in 1989. The backbone of the study is formed by theatre programmes, archived documents and periodicals of the time, which can shed light on the historical interpretation of Fonvizin’s political views.

Návaznosti

MUNI/A/1078/2018, interní kód MU
Název: Výzkum slovanského areálu: generační proměny
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum slovanského areálu: generační proměny, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty