Detailed Information on Publication Record
2019
Stanovení cílů jako základ projektování
SYSLOVÁ, Zora and Lucie ŠTĚPÁNKOVÁBasic information
Original name
Stanovení cílů jako základ projektování
Name (in English)
Setting goals as a basis for designing
Authors
Edition
První. Praha, Metodika předškolního vzdělávání zaměřená na didaktické aspekty práce s dětmi, p. 35-45, 11 pp. 373.2/.3 - Předškolní a primární výchova a vzdělávání [22], 2019
Publisher
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7290-923-0
Keywords (in Czech)
Cíle; projektování; hodnocení výsledků vzdělávání; sebehodnocení.
Keywords in English
Objectives; designing; evaluation of learning outcomes; self-evaluation.
Tags
Reviewed
Změněno: 23/3/2020 16:59, Dana Nesnídalová
V originále
V kapitole bylo téma cílů předškolního vzdělávání zasazeno do kontextu projektování tak, aby podpořilo efektivní plánování vzdělávací práce a vzdělávací nabídky zejména v souvislosti s rozvojem pregramotnosti a podporou školní připravenosti u dětí. Na základě teoretických poznatků bylo učitelům v rámci společenství praxe nabídnuto využití „třívrstvého modelu“ jako efektivního způsobu plánování vzdělávání na úrovni třídy. Vzhledem k tomu, že vnímáme důležitost relevantních východisek pro volbu cílů, zabývali jsme se také sběrem podkladů pro jejich plánování prostřednictvím hodnocení výsledků vzdělávání. K ověřování této aktivity jsme využili diagnostický nástroj PREDICT, který vznikl v rámci projektu Good Start to School. Součástí této kapitoly se stalo také sebehodnocení dětí.
In English
In the chapter, the theme of pre-school education objectives was set in the context of designing in order to support effective planning of educational work and educational offer, especially in connection with the development of pre-literacy and support for school readiness among children. Based on theoretical knowledge, teachers in the practice community were offered the use of a “three-tier model” as an effective way of planning education at the class level. As we perceive the importance of relevant starting points for choosing goals, we also dealt with the collection of materials for their planning through the evaluation of educational outcomes. We used the PREDICT diagnostic tool developed within the Good Start to School project to verify this activity. The self-esteem of children has also become part of this chapter.