C 2019

Organizační formy v mateřské škole podporující individualizované, skupinové a kooperační učení

SYSLOVÁ, Zora and Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ

Basic information

Original name

Organizační formy v mateřské škole podporující individualizované, skupinové a kooperační učení

Name (in English)

Organizational forms in kindergarten supporting individualized, group and cooperative learning

Edition

První. Praha, Metodika předškolního vzdělávání zaměřená na didaktické aspekty práce s dětmi, p. 46-55, 10 pp. 373.2/.3 - Předškolní a primární výchova a vzdělávání [22], 2019

Publisher

Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7290-923-0

Keywords (in Czech)

Organizace vzdělávání; kooperativní činnosti; hromadná výuka; předškolní vzdělávání.

Keywords in English

Organization of education; cooperative activities; mass education; preschool education.

Tags

Reviewed
Změněno: 23/3/2020 16:48, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Při přípravě dětí na přechod do první třídy nestačí pouze vytvořit základy pro výuku trivia, ale důležitá je také sociální a emocionální připravenost, která je obsahovou náplní většiny klíčových kompetencí, kterých by dítě ukončující předškolní vzdělávání mělo dosáhnout. V textu se proto autorky zaměřili na efektivní organizaci řízených činnosti v průběhu dne. Dalšími tématy, která jsme se pokusili učitelům více přiblížit, byla organizace kooperativních činností a aplikace hromadných činností ve formě „kruhů“ (komunitní, diskuzní, výukový, …) v předškolním vzdělávání.

In English

In preparing children for transition to first class, it is not only necessary to create the foundations for teaching trivia, but also important is social and emotional preparedness, which is the content of most of the key competences that a child completing pre-school education should achieve. The authors therefore focused on the effective organization of managed activities during the day. Other topics that we tried to get closer to teachers were the organization of cooperative activities and the application of collective activities in the form of “circles” (community, discussion, teaching,…) in pre-school education.