ŠEREK, Jan a Lucie LOMIČOVÁ. Adolescents’ transitions between different views on democracy : Examining individual-level moderators. Journal of Applied Developmental Psychology. New York: Elsevier, 2020, roč. 66, January-February, s. 1-12. ISSN 0193-3973. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.appdev.2019.101104.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Adolescents’ transitions between different views on democracy : Examining individual-level moderators
Autoři ŠEREK, Jan (203 Česká republika, garant, domácí) a Lucie LOMIČOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of Applied Developmental Psychology, New York, Elsevier, 2020, 0193-3973.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW článek
Impakt faktor Impact factor: 2.412
Kód RIV RIV/00216224:14230/20:00114007
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.appdev.2019.101104
UT WoS 000513986400012
Klíčová slova anglicky Adolescence; Civic participation; Institutional trust; Latent transitions; Views on democracy
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 25. 2. 2021 11:40.
Anotace
This study aims to identify individual patterns of adolescents' views on democracy, adolescents' transitions between the patterns over time, and individual-level predictors of these transitions. Two waves of longitudinal survey data from 768 Czech high school students (T1 mean age 15.97) were analyzed using latent transition analysis. Results suggested three basic patterns of adolescents' views on democracy: majority-oriented (disregarding minority rights and interests), conventional (having narrowed understanding of civil liberties), and liberal (supporting both minority rights and civil liberties). Of these, the liberal view pattern was the least stable over time, and its stability was linked to adolescents' institutional trust and civic participation. Specifically, adolescents who were less trusting of institutions were more likely to adopt the majority-oriented (vs. liberal) view, while less civically active adolescents were more likely to switch to the conventional view. Authoritarianism was linked to adolescents' initial views, but it did not predict change over time.
Návaznosti
GA18-19883S, projekt VaVNázev: Psychologické determinanty vnímané demokratické legitimity
Investor: Grantová agentura ČR, Psychological determinants of perceived democratic legitimacy
VytisknoutZobrazeno: 14. 10. 2024 17:06