2019
Tvorba Pavla Haase v terezínském ghettu (1941–1944)
SPURNÝ, LubomírZákladní údaje
Originální název
Tvorba Pavla Haase v terezínském ghettu (1941–1944)
Název anglicky
Pavel Haas’s Oeuvre in Theresienstadt (1941–1944)
Autoři
SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1212-0391
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00107906
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000508609200002
Klíčová slova česky
Pavel Haas; Karel Berman; Karel Ančerl; česká hudba; nová hudba; autograf; terezínské ghetto
Klíčová slova anglicky
Pavel Haas; Karel Berman; Karel Ančerl; Czech music; contemporary music; autographs; Ghetto Theresienstadt
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2020 20:56, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Český skladatel Pavel Haas (1899-1944) prožil poslední část svého života v ghettu Theresienstadt. Sem byl poslán po okupaci Čech a Moravy na sklonku roku 1941. Haas se několik prvních měsíců těžko vyrovnával s internací v ghettu. Dlouhá nečinnost byla ovšem vystřídána horečnou prací, která jej zařadila mezi nejaktivnější terezínské skladatele. Od druhé poloviny roku 1942 až do podzimu 1944 Haas zkomponoval sedm doložených skladeb. Z nich se pak do současnosti zachovaly tři. Nejen v Haasově případě platí, že téma místa prostupuje tvorbou a určuje charakter děl. Hektický závod s časem určoval nejen rozsah a obsazení, ale svůj výraz nalezl také v expresivitě a fragmentárnosti či nedokončenosti skladeb. Hudební díla komponována v emocionálně vypjatých chvílích jsou prostoupena systémem znaků a citací různé úrovně, vyjevujících touhu vyprávět vlastní příběh. Důležitým momentem hudebního provozu je rovněž fakt, že osudy svých děl více než kdy jindy skladatelé spojovali s vybranými interprety. Ti byli většinou objednavateli a v řadě případů také těmi, jež autograf uchránili před zničením.
Anglicky
Czech composer Pavel Haas (1899–1944) spent his last years in Theresienstadt. He was sent there after the German occupation of the Czech lands in December of 1941. In the first few months, Haas had great difficulty coping with his internment. Long periods of inactivity were punctuated by periods of feverish work, which served to place him among the most active of Theresienstadt composers. Evidence shows that from the second half of 1942 until the fall of 1944, Haas composed seven works, of which three are still extant. It is generally true that not only in Haas’s case does the idea of place enter a work and de- termine its character. The hectic race against time not only determined the scope and instru- mentation of his works, but place also figures prominently in the music’s expressivity as well as its fragmentary and unfinished nature. Musical works composed during emotionally charged moments are filled with symbols and allusions of various forms, which express a desire to tell the story of the place. An important aspect of musical activities is also the fact that more than at any other time or place, composers were writing their pieces with specific performers in mind. These performers usually commissioned the works and in many cases were also those who protected the music from destruction.
Návaznosti
GA18-05356S, projekt VaV |
|