2019
Kdo jsou ti Ukrajinci? Hledání identity a prolínání žánrů v románě Maxyma Dupeško Príběh důstojný celého jabloňového sadu
KUZNIETSOVA, KrystynaZákladní údaje
Originální název
Kdo jsou ti Ukrajinci? Hledání identity a prolínání žánrů v románě Maxyma Dupeško Príběh důstojný celého jabloňového sadu
Název anglicky
Who are the Ukrainians? Searching for identity and intertwining genres in Maxym Dupeško's Novel The Story of a Dignified Whole Apple Orchard
Autoři
KUZNIETSOVA, Krystyna (804 Ukrajina, garant, domácí)
Vydání
Budapešť, KIRÁLY PÉTER 100 TANULMÁNYKÖTET KIRÁLY PÉTER TISZTELETÉRE II. od s. 219-228, 10 s. 2019
Nakladatel
ELTE BTK Szláv Filológiai Tanszék
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Maďarsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00112020
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-963-489-066-9
Klíčová slova česky
národní identita; ukrajinská literatura; literatura 21. století; nové aspekty ukrajinské literatury
Klíčová slova anglicky
national identity; Ukrainian literature; literature of 21th century; new aspects in Ukrainian literature
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 26. 3. 2020 08:37, Mgr. Pavel Pilch, Ph.D.
V originále
Bezpochyby, že ke vnímání světa a formovaní individua přispívají rodiče, škola, okolní prostředí a další faktory. V tomto případě je k vychování nějakého národa nezbytně potřeba kultura, jazyk a literatura, přičemž jazyk je počáteční fází formování národní identity. Jedná se o nejdůležitější složku, bez které není možné porozumět kultuře a literatuře. Tato formule by byla ideální: rodiče mluví nějakým jazykem, čtou pohádky, ve kterých už jsou prvky kultury, slaví nějaké svátky a děti poznávají tradice, chodí do školy, kde se učí tento jazyk a historie tohoto národa. Co se ale stane, když během jediného století bude území součástí více než jednoho státu? Co když jako odpověď na otázku o národnosti bude jediným řešením použít název rodného města? Tyto úvahy částečně rozkrývá ve svém románě Příběh důstojný celého jabloňového sadu (2017) ukrajinský spisovatel Maxym Dupeško.
Anglicky
Parents, school, environment, and so on contribute to the perception of the world and the formation of the individual. And in this case, we need culture, language and literature to educate a nation. The language is the initial phase of forming national identity, the most important component without which we can’t understand culture and literature. This formula would be ideal: parents talk in some language, read fairy tales in which there are elements of culture, celebrate holidays and learn traditions, go to school where this language is learn- ed, the history of this nation, etc. What happens if the territory will be part of more than one state in a single century? What if the question of nationality is the only solution to the name of the hometown? These reflections partly reveal in the novel of Ukrainian writer Maxim Dupeshko.