D 2019

Kdo jsou ti Ukrajinci? Hledání identity a prolínání žánrů v románě Maxyma Dupeško Príběh důstojný celého jabloňového sadu

KUZNIETSOVA, Krystyna

Základní údaje

Originální název

Kdo jsou ti Ukrajinci? Hledání identity a prolínání žánrů v románě Maxyma Dupeško Príběh důstojný celého jabloňového sadu

Název anglicky

Who are the Ukrainians? Searching for identity and intertwining genres in Maxym Dupeško's Novel The Story of a Dignified Whole Apple Orchard

Autoři

KUZNIETSOVA, Krystyna (804 Ukrajina, garant, domácí)

Vydání

Budapešť, KIRÁLY PÉTER 100 TANULMÁNYKÖTET KIRÁLY PÉTER TISZTELETÉRE II. od s. 219-228, 10 s. 2019

Nakladatel

ELTE BTK Szláv Filológiai Tanszék

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Maďarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00112020

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-963-489-066-9

Klíčová slova česky

národní identita; ukrajinská literatura; literatura 21. století; nové aspekty ukrajinské literatury

Klíčová slova anglicky

national identity; Ukrainian literature; literature of 21th century; new aspects in Ukrainian literature

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 26. 3. 2020 08:37, Mgr. Pavel Pilch, Ph.D.

Anotace

V originále

Bezpochyby, že ke vnímání světa a formovaní individua přispívají rodiče, škola, okolní prostředí a další faktory. V tomto případě je k vychování nějakého národa nezbytně potřeba kultura, jazyk a literatura, přičemž jazyk je počáteční fází formování národní identity. Jedná se o nejdůležitější složku, bez které není možné porozumět kultuře a literatuře. Tato formule by byla ideální: rodiče mluví nějakým jazykem, čtou pohádky, ve kterých už jsou prvky kultury, slaví nějaké svátky a děti poznávají tradice, chodí do školy, kde se učí tento jazyk a historie tohoto národa. Co se ale stane, když během jediného století bude území součástí více než jednoho státu? Co když jako odpověď na otázku o národnosti bude jediným řešením použít název rodného města? Tyto úvahy částečně rozkrývá ve svém románě Příběh důstojný celého jabloňového sadu (2017) ukrajinský spisovatel Maxym Dupeško.

Anglicky

Parents, school, environment, and so on contribute to the perception of the world and the formation of the individual. And in this case, we need culture, language and literature to educate a nation. The language is the initial phase of forming national identity, the most important component without which we can’t understand culture and literature. This formula would be ideal: parents talk in some language, read fairy tales in which there are elements of culture, celebrate holidays and learn traditions, go to school where this language is learn- ed, the history of this nation, etc. What happens if the territory will be part of more than one state in a single century? What if the question of nationality is the only solution to the name of the hometown? These reflections partly reveal in the novel of Ukrainian writer Maxim Dupeshko.