J 2019

Jak se rodí profese : příklad kariérového poradenství

HLOUŠKOVÁ, Lenka

Základní údaje

Originální název

Jak se rodí profese : příklad kariérového poradenství

Název anglicky

How a Profession Emerges : The Case of Career Guidance

Autoři

HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2019, 1802-4637

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00112028

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

kariérové poradenství; profese; povolání; profesionalizace; profesionalita

Klíčová slova anglicky

career guidance; career counselling; profession; vocation; professionalization; professionalism

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 4. 2020 17:30, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Kariérové poradenství jako jedna z nově se etablujících pomáhajících profesí prochází i po více než 120 letech svého vývoje procesem profesionalizace. S oporou o definice kariérového poradenství, které se užívají v posledních 20 letech a pokrývají americkou i evropskou tradici, je kariérové poradenství v textu vymezováno jako povolání a jako služba. Na pozadí tohoto, do jisté míry umělého, odlišení povolání a služby je sledován cíl této studie, kterým je představit variabilitu náhledů na profesionalitu v kariérovém poradenství a popsat dva proudy v profesionalizaci kariérového poradenství v českém prostředí. Jedním z nich je profesionalizace ve smyslu posunu od povolání k profesi, která stojí na teoriích, z nichž se vyvozují různé podoby odborné expertizy kariérových poradců. Druhý proud je ztotožněn s profesionalizací veřejných služeb, která probíhá tzv. shora jako institucionalizace poradenských služeb a tzv. zevnitř jako institucionalizace profesní komunity.

Anglicky

Career guidance and counselling, even though its beginnings can be traced some 120 years back, is still undergoing professionalization as a helping profession. Selected definitions from the recent two decades covering the American and European traditions provide a basis for defining career guidance and counselling as an occupation and a service. On the background of this, to a certain extent artificial, distinction between occupation and service, the goal of this article is pursued: to present variations in understanding professionalism in career guidance and counselling, to describe two directions in career guidance and counselling professionalization in the Czech environment. The first of that, professionalization in the sense of shifting from an occupation to a career guidance profession has a firm basis in theory and related professional expertise of career counsellors. The second of that, professionalization of career guidance services is happening as a top-to-bottom process of institutionalization of guidance and counselling services and as internally as professional community institutionalization.

Návaznosti

MUNI/A/1357/2018, interní kód MU
Název: Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty