LEE, Lenka and Ondřej KRAJTL. The Periphery of Concepts : Notes on Dynamics of Some Aesthetic Categories. In Estetika centra a periférie. Centrum a periféria estetiky, 23.10.-25.10. 2019, Bratislava. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Periphery of Concepts : Notes on Dynamics of Some Aesthetic Categories
Name in Czech Pojmová periferie : Poznámky k dynamice některých estetických kategorií
Authors LEE, Lenka (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Ondřej KRAJTL (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Estetika centra a periférie. Centrum a periféria estetiky, 23.10.-25.10. 2019, Bratislava, 2019.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW webová stránka odkazující na konferenci
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00112082
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) bláznivé; roztomilé; zajímavé; Ngai; Hugo ze Svatého Viktora
Keywords in English zany; cute; interesting; Ngai; Hugh of Saint Victor
Tags cute, Hugo ze svatého Viktora, interesting, Ngai, rivok, zany
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Hana Řehulková, Ph.D., učo 179690. Changed: 5/2/2020 21:41.
Abstract
In her book Our Aesthetic Categories: Zany, Cute, Interesting, Sianne Ngai deals with her choice of aesthetic categories, which in the past was in the periphery of the interest of aesthetic theory, but, in the postmodern capitalist society, became key tools for evaluating (not only) works of art. These categories are - according to her - connected with the current social processes - the production, the reception and the distribution of cultural artefacts - which distinctly reflect current social dynamics. With reference to a social, economic and historical context in which we today describe the consumed works as zany, cute and interesting, according to Ngai, we can observe the representational practices and also a specific way of thinking and perception. The aesthetic categories thus reflect the norms and values of a certain epoch and through transfers of the categories between periphery and centre, the historically anchored determination of the aesthetic, its interest and key problems over time can be established. The submitted contribution characterizes the dynamics which Ngai describes in theory and practice, and shows that through this variability also historical epochs and cultural changes can be examined. Aside from the categories which are treated by Ngai, we will focus on the classical “big” aesthetic categories treated by the medieval scholar Hugh of St Victor in his treatise De tribus diebus (On the Three Days). We are attempting to find an intersection point between the concepts of aesthetic of authors living almost a thousand years apart.
Abstract (in Czech)
Ve své inspirativní knize Our Aesthetic Categories: Zany, Cute, Interesting se Sianne Ngaiová zabývá vybranými estetickými kategoriemi, které v historii stály na okraji zájmu estetické teorie, ale v postmoderní kapitalistické společnosti se staly klíčovými nástroji evaluace nejen uměleckých děl. Tyto kategorie jsou podle ní nejvíce propojeny s aktuálními společenskými procesy produkce, recepce a distribuce kulturních artefaktů a zřetelně se tak v nich odráží sociální dynamika dneška. S odkazem na společenský, ekonomický a historický kontext, v němž dnes popisujeme konzumovaná díla jako bláznivá a zábavná (zany), roztomilá (cute) či zajímavá (interesting), tak podle Ngaiové můžeme pozorovat reprezentační praktiky, ale i specifický způsob vnímání a myšlení. V estetických kategoriích se tedy odráží normy i hodnoty dané doby a skrze přesuny kategorií mezi periferií a centrem lze budovat historicky ukotvené vymezení estetiky, jejího zájmu a klíčových problémů. ku v průběhu času. Předkládaný příspěvek nejprve explikuje termín estetické kategorie a jeho zaměnitelnost s takzvanými pojmy estetiky (viz Niederle). V druhé části charakterizuje dynamiku, kterou popisuje Ngaiová v postmoderní teorii i praxi, a ukáže, že tato proměnlivost není záležitost výhradně dneška, ale jejím prostřednictvím můžeme zkoumat také historické epochy a proměny kultury. Kromě kategorií, s nimiž pracuje Ngaiová a které budeme zkoumat v recenzích postmoderního komiksu, zaměříme pozornost na klasické “velké” estetické kategorie, které nabízí spis De tribus diebus (O třech dnech) středověkého myslitele Hugona ze Svatého Viktora. Dynamiku opačného směru, tedy ústup z centra na periferii zájmu a posun v hierarchii, ukážeme na vybraných kategoriích (nezměrnost, užitečnost apod.), jimiž se Hugo zabývá.
Links
MUNI/A/1005/2018, interní kód MUName: Tvůrčí a estetické dovednosti a faktory jejich kultivace (Acronym: TED)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 17/9/2024 10:28