ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana a Petr FUČÍK. The relationship between peer status and students’ participation in classroom discourse. Educational Studies. England: Routledge, Taylor & Francis, 2021, roč. 47, č. 4, s. 438-455. ISSN 0305-5698. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/03055698.2019.1706042.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The relationship between peer status and students’ participation in classroom discourse
Autoři ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí) a Petr FUČÍK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Educational Studies, England, Routledge, Taylor & Francis, 2021, 0305-5698.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.500
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00118718
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1080/03055698.2019.1706042
UT WoS 000504193800001
Klíčová slova anglicky Participation; classroom discourse; peer status; likeability; dominance
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 14. 7. 2021 10:53.
Anotace
To intensify students learning, it is important to understand why individual students participate in classroom discourse differently. So far, there is no empirical evidence illustrating how student participation is affected by the fact that students achieve certain peer status among their classmates. Therefore, this study examines the relationship between peer status and students’ participation. We analyse data gathered via structured observation of classroom discourse and through a standardised sociometric questionnaire establishing peer status on the bases of its two dimensions: peer likeability and social dominance. The sample consisted of 639 ninth-grade students from 32 Czech classrooms. This study shows that the effects of both dimensions on students’ participation are contrary. The regression model shows that the effect of dominance on participation is stronger and is directly proportional: students who are perceived as more dominant participate more. The interconnectedness of peer status and participation intensifies among students with lower academic achievement.
Návaznosti
GA17-03643S, projekt VaVNázev: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Investor: Grantová agentura ČR, Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
VytisknoutZobrazeno: 4. 9. 2024 00:17