HŮLKOVÁ, Irena, Olga DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Renata JANČAŘÍKOVÁ a Josef SCHMIED. Intercultural variation in academic discourse: Theme zones and the build-up of coherence in research articles. Topics in Linguistics. Nitra: Constantine the Philosopher University in Nitra, Faculty of Arts, 2019, roč. 20, č. 2, s. 33-53. ISSN 1337-7590. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.2478/topling-2019-0008.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Intercultural variation in academic discourse: Theme zones and the build-up of coherence in research articles
Autoři HŮLKOVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí), Olga DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ (100 Bulharsko, domácí), Renata JANČAŘÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Josef SCHMIED (276 Německo).
Vydání Topics in Linguistics, Nitra, Constantine the Philosopher University in Nitra, Faculty of Arts, 2019, 1337-7590.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/19:00112142
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.2478/topling-2019-0008
UT WoS 000504026400003
Klíčová slova anglicky Theme zone; thematization; thematic progression; topical/textual/interpersonal Theme; intercultural variation; research article; coherence
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Irena Hůlková, Ph.D., učo 15010. Změněno: 2. 2. 2021 18:44.
Anotace
This paper explores the form and function of the initial part of a sentence, the "Theme zone" (Hannay, 1994; Fetzer, 2008), in the genre of research articles, with a threefold purpose. First, it deals with a comparative analysis of Theme zone patterns (i.e. employment of simple and multiple Themes - the latter being several different configurations of topical, interpersonal and textual Themes) in a corpus of research articles written by English authors and Czech EAL writers. The aim is to determine to what extent these writers differ in thematization and trace possible reasons for the differences. Second, the study offers an intercultural comparison of the realizations of topical, interpersonal and textual Themes, and finally, it looks into thematic progression in two excerpts from the corpus and how the Theme zone contributes to the construal of textual, interpersonal and topical coherence. In all three parts, intercultural variation can be observed, be it Czech authors' preference for the [textual Theme] [topical Theme] configuration, their more frequent use of exclusive we and abstract rhetors in topical Themes and higher employment of textual Themes in the Theme zone, or their inclination to build coherence on a local rather than a more global level.
Návaznosti
LTC18015, projekt VaVNázev: Výzkum a výuka akademického psaní z mezikulturního hlediska
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Výzkum a výuka akademického psaní z mezikulturního hlediska, INTER-COST
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 06:24