SLEZÁKOVÁ, Katarína. Mothers ‘Doing’ Difference: Class, Ethnicity, and Early Care in the Czech Republic. Sociológia - Slovak Sociological Review. Bratislava: Sociologický ústav SAV, 2019, roč. 51, č. 6, s. 623-641. ISSN 0049-1225. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.31577/sociologia.2019.51.6.26.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Mothers ‘Doing’ Difference: Class, Ethnicity, and Early Care in the Czech Republic
Název česky Matky “dělají rozdíly”: třída, etnicita a ranná péče v České republice
Autoři SLEZÁKOVÁ, Katarína (703 Slovensko, garant, domácí).
Vydání Sociológia - Slovak Sociological Review, Bratislava, Sociologický ústav SAV, 2019, 0049-1225.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.796
Kód RIV RIV/00216224:14410/19:00107978
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.31577/sociologia.2019.51.6.26
UT WoS 000502634300004
Klíčová slova anglicky Class; ethnicity; early care and education; doing difference; Czech Republic
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 6. 3. 2020 12:45.
Anotace
Mothers ‘Doing’ Difference: Class, Ethnicity, and Early Care in the Czech Republic. This text focuses on meanings of class as formulated by mothers in regard to the early care and education facilities that are attended by their children. We approach class from feminist perspectives that enrich analyses by considering the cultural dimensions. Inspired by the approach of Christina Scharff, we combine ethnomethodology with discursive psychology to analyse ways that actors ‘do difference’. The article draws on semi-structured interviews with mothers and explores ways of ‘doing difference’ in two facilities: an exclusive private kindergarten and a kindergarten in a disadvantaged neighbourhood. This comparison enables us to see how ‘middle class’ operates as a normative category and how its meanings are modified by race and ethnicity.
Návaznosti
GA16-18940S, projekt VaVNázev: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Akronym: Beskibe)
Investor: Grantová agentura ČR, Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti
VytisknoutZobrazeno: 21. 7. 2024 16:20