2019
Is Education Becoming a Weaker Determinant of Occupation? Educational Expansion and Occupational Returns to Education in 30 European Countries
KATRŇÁK, Tomáš a Tomáš DOSEDĚLZákladní údaje
Originální název
Is Education Becoming a Weaker Determinant of Occupation? Educational Expansion and Occupational Returns to Education in 30 European Countries
Autoři
KATRŇÁK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš DOSEDĚL (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Sociologický časopis, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2019, 0038-0288
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50400 5.4 Sociology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.412
Kód RIV
RIV/00216224:14230/19:00107984
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000512889600005
Klíčová slova česky
vzdělání; lidský kapitál; poziční statek; vzdělanostní expanze; zaměstnání; Evropské země
Klíčová slova anglicky
education; human capital; positional good; educational expansion; occupation; European countries
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 8. 2020 16:00, Mgr. Blanka Farkašová
Anotace
V originále
This article examines the relationship between education and occupation over the course of educational expansion. The authors analyse European Union Labour Force Survey (EU-LFS) data from 2014, 2015, and 2016 from 30 European countries and work with 12 graduated cohorts defined by the year in which they left the education system (2003–2014). They use a multilevel model approach and measure education in both absolute and relative terms. The results show that during the time of educational expansion there was no change in the relationship between education and occupation if education is conceptualised in absolute terms. However, a change in this relationship is visible when education is conceptualised as a positional good. Many previous studies that have posed a similar research question did not consider study field. The results here show that the role of study field changed during this time of educational expansion, with natural science, computer, and IT study fields growing stronger than other fields of study. The authors interpret the strengthening of education as a positional good in reference to the theory of skill-biased technological change.
Návaznosti
GA19-06326S, projekt VaV |
|